Consumenten-alarm: zo absurd veel duurder is suiker sinds januari
De Consumentenbond heeft alarm geslagen en bekendgemaakt hoeveel duurder boodschappen zijn geworden sinds begin dit jaar. Suiker spant de kroon. Tegelijkertijd is er ook een afvlakking waarneembaar, dus wellicht is er licht aan het einde van de tunnel der inflatie.
Duidelijk, er is torenhoge inflatie in Nederland. Dat heb je liever niet, maar in dit uitzonderlijke land met deflatie wil je helemaal niet wonen. Neemt niet weg dat boodschappen in ons eigen land voor veel mensen nauwelijks meer te betalen zijn.
De prijzen voor basisboodschappen als rijst, groenten en brood zijn in een half jaar met 15 procent gestegen. Dat meldt de Consumentenbond op basis van een inventarisatie bij veertien supermarktketens. Daaruit komt verder naar voren dat Spar de duurste supermarkt was voor deze boodschappen, Dirk de goedkoopste. Wel merkt de Consumentenbond dat de inflatie in de supermarkt afvlakt.
Consumentenbond: ‘Suiker 78 procent duurder’
De producten die het sterkst in prijs stegen waren suiker (plus 78 procent), bloemkool (plus 54 procent) en per zes verpakte bruine bollen (plus 43 procent). De belangenclub constateerde de sterkste prijsstijgingen in december 2022 en januari 2023, toen supermarkten dagelijks de prijzen van gemiddeld 150 producten verhoogden.
Sindsdien merkt de Consumentenbond dat zowel het aantal prijsverhogingen als de prijzen zelf weer wat afnemen. Als voorbeeld noemt de bond onder meer de prijs van een liter zonnebloemolie. Die steeg het afgelopen jaar van 1,99 euro naar 3,99 euro, waarna de prijs gemiddeld weer daalde naar 3,09 euro. Een pakje huismerkroomboter van de Albert Heijn maakte dezelfde ontwikkeling door. Daarvan steeg de prijs van 2,65 euro naar 3,19 euro, maar ondertussen betalen klanten 2,89 euro.
De Consumentenbond bekeek de prijsontwikkelingen door inflatie van meer dan honderd basisproducten, waarbij het budgetmerk als uitgangspunt werd genomen. Was een artikel zoals suiker niet beschikbaar als budgetmerk, dan werd gekeken naar de prijs van het huismerk. Uit de inventarisatie blijkt volgens de bond dat consumenten het voordeligst uit waren bij Dirk, waar de prijzen 11 procent onder het gemiddelde lagen. De prijzen bij Spar waren het hoogst, 20 procent boven het gemiddelde.
Van inflatie naar krimplatie in de supermarkt
Hand in hand met inflatie gaat krimpflatie. Dit is een psychologische truc van supermarkten en fabrikanten. Zonder dat het direct opvalt, zit er minder in een verpakking, terwijl de prijs niet mee daalt. Bekijk de top 10 misleidende producten in de supermarkt, waartussen de peperdure pakken suiker niet te vinden zijn.