Thuisbezorgd-concurrent Bistroo haalt 8 miljoen euro op via eigen crypto
Maaltijden laten bezorgen, wie kent het niet? Naast de bekende platforms timmert nu ook het Nederlandse Bistroo aan de weg via slimme nieuwe features die maaltijden bestellen leuker, slimmer en eerlijker maken voor zowel gebruikers als restaurants. Bistroo haalde onlangs 8 miljoen euro op via de verkoop van een special community token en is klaar om de markt op zijn kop te zetten.
Restaurants bezorgen massaal thuis, dit jaar meer dan ooit. Algemeen bekend is dat de bezorgplatforms hier goed aan verdienen, meestal ten koste van de restaurants. In een tijd dat de restaurants het al zwaar hebben, is het mooi om te zien dat zich een alternatief heeft aangediend dat de macht meer bij de restaurants en eindgebruikers legt.
Tijd voor een machtsverschuiving
Op dit moment ligt de macht volledig bij platformen zoals Thuisbezorgd, Deliveroo en Uber Eats die tot wel 30% commissie pakken, het hele proces controleren en alle consumentendata bezitten. De restaurants zijn wanhopig, want doordat ze machteloos zijn, kunnen ze weinig uitrichten. De platforms bepalen wie er waar getoond worden en welke informatie en menu’s de consument te zien krijgt.
Waarom zou je als consument niet beloond mogen worden als je toestemming geeft tot het gebruik van je data? Waarom kan er niet direct betaald en gecommuniceerd worden tussen restaurants en consumenten?
Wat is er anders aan Bistroo
Bistroo kwam met een eerlijker verdienmodel voor restaurants en consumenten, meer flexibiliteit voor de restaurants, datavrijheid en een community-gedreven groeimodel gebaseerd op een blockchain.
Bistroo groeide naar een omzet van 1,8 miljoen en 20.000 gebruikers, maar dat is nog peanuts vergeleken bij de grote jongens die de markt in hun houdgreep houden. De opgehaalde 8 miljoen wordt ingezet om de 20.000 gebruikers te laten groeien, verdere productontwikkeling en de commissie voor restaurants op 5% te houden. Het zou mooi zijn als Bistroo hiermee een luis in de pels kan gaan vormen voor de concurrentie.
Bistroo-CEO Bas Roos: “We zagen dat restaurants in de houdgreep zitten bij bezorging platformen, vaak moeten ze 30% commissie betalen. Dat is voor veel ondernemers niet te doen. Door onze community en self-service platform kunnen wij restaurants helpen voor slechts een fractie van de prijs.”
Het geheime ingrediënt: community token BIST
Door een soort crypto-munt te lanceren, dacht Bistroo niet alleen geld op te kunnen halen, maar ook direct een community te bouwen met betrokkenheid van zowel consumenten als restaurants. Deze nieuwe Bistroo-munt, de zogeheten BIST-token, moet op 16 mei om 12.00 uur gelanceerd worden.
Met de BIST kun je betalen, maar ook beleggen (staken, liquidity minen, traden). Er komen verschillende manieren waarop je de token kunt gebruiken. Kort de door de bocht: als crypto-speeltje maar ook dus als betaal- en beloningsmiddel. Gastronomie meets cryptocurrency dus!
Bistroo beloont gebruikers
Met de BIST-token worden gebruikers beloond voor bijdragen aan de groei van het platform door bijvoorbeeld reviews achterlaten, nieuwe restaurants aandragen en hun data te delen. Roos: “We zien dat er echt behoefte is aan een nieuwe, eerlijke en community-driven bezorgapp. De voorverkoop van BIST-tokens was 4 weken voor de deadline uitverkocht!”
Manners gaat de ontwikkeling in de gaten houden en zal zodra er ervaringen zijn, deze delen met de lezers. Wordt vervolgd dus!