Wij reden in een Citroën van 5 miljoen euro door Amsterdam
Wij gingen met de zeldzaamste auto ter wereld de openbare weg op. En we reden niet door een afgelegen gebied. Nee, we zochten het centrum van Amsterdam op. Een risicovolle onderneming met een Citroën ter waarde van 5 miljoen euro.
Bij zo’n prijskaartje zou je verwachten dat we het over een zeldzame Ferrari of peperdure Bugatti hebben, maar niets is minder waar. De auto in kwestie is een Citroën Oli. De Franse autobouwer gaf ons en onze collega’s van Autovisie de sleutels mee van deze eigenaardige conceptcar waar er op de hele wereld maar één van bestaat.
Zeldzame Citroën van 5 miljoen euro
Dat is dan ook de reden voor de uitbundige prijs. De one-off is niet te koop en zal dat ook nooit zijn. Maar als je de ontwikkelingskosten van de Citroën Oli allemaal op dit ene exemplaar verhaalt, kom je uit op zo’n 5 miljoen euro. Een prijzige zeldzaamheid dus. Gelukkig heeft Citroën vertrouwen in onze rijvaardigheid, want wij zijn de enigen in Nederland die achter het stuur mogen kruipen van deze conceptcar.
Studiemodellen zijn bedoeld om de buitenwereld te laten zien waar een merk naartoe wil. Dat kan zijn op het vlak van design, maar het merk kan ook eerste versies van innovatieve ideeën tonen die efficiëntie of duurzaamheid ten goede komen. Kortom: de creatieve tak van een automerk kan helemaal losgaan.
Conceptcar gemaakt van karton
Een voorbeeldje: verschillende panelen op deze Citroën zijn gemaakt van karton. Ja, dat lees je goed: karton. Dit heeft de autobouwer samengeperst, waarna er een kunststof laag overheen gespoten is. Het resultaat is een zeer licht materiaal dat net zo sterk zou moeten zijn als staal. Die claim kunnen we niet bevestigen, maar uit ervaring weten we dat het sterk genoeg is om een volwassen vent te dragen.
De perfecte hot hatch-occasion kost minder dan een Volkswagen Polo
Het feit dat we met een conceptcar rijden is op zichzelf al heel bijzonder. Deze studiemodellen zijn vaak enkel voor een beursvloer bestemd en hebben meestal dus geen volwaardige aandrijflijn. Deze Citroën Oli wel. Aan boord vind je een elektromotor die van energie wordt voorzien door een 40 kWh-accu. Daarmee zou de elektrische auto 400 kilometer moeten kunnen rijden. Een indrukwekkende actieradius voor een relatief bescheiden accupakket. De topsnelheid ligt op 110 kilometer per uur.
Gordels voor de sier
Zo hard hebben wij niet gereden met deze prijzige Citroën, maar we hebben wel urenlang door Amsterdam gestuurd. Al gauw merkten we dat een conceptcar wezenlijk anders rijdt dan een auto die in groten getale geproduceerd wordt. Zo piepte en kraakte de EV als een auto uit de jaren ’80 en zaten de 3D-geprinte stoelen uiterst oncomfortabel en moesten de deuren met een zachte hand gesloten worden. Verder hingen de feloranje gordels er meer voor sier dan dat ze enige beschermende functie boden. De video van onze ervaring met de Citroën Oli zie je hieronder.