Hoe een Chinese EV-gigant Audi, Mercedes en BMW irrelevant maakt
Chinese autobouwers zoals Geely zijn in opmars. De gevestigde autofabrikanten lagen te slapen toen de eerste tekenen van een transitie naar elektrisch rijden zich voordeden, waardoor China de automarkt nu overrompelt. Zelfs premiummerken zoals Audi, Mercedes en BMW moeten hun borst natmaken. Dat klinkt voor sommigen negatief, maar er zitten ook enkele voordelen aan.
“Ik wil die Chinese, elektrische troep niet”, klinkt het vaak in de reacties onder artikelen van onze collega’s van Autovisie. Die geluiden blijven ook bij deze merken niet onopgemerkt en dus vinden zij op een andere manier hun weg richting jouw oprit.
In handen van Chinese autogigant Geely
Een mooi voorbeeld is de nieuwe Lotus Eletre, een elektrische SUV met indrukwekkende cijfers. Wat heeft dat met Chinese autofabrikanten te maken, vraag je je wellicht af. Lotus is immers een kleine, Britse ‘sportwagenfabrikant’ met een rijke geschiedenis in Europa. Ja, aan dat beeld klampt het merk maar al te graag vast, zeker sinds het Lotus sinds 2017 in handen is van het Chinese autogigant Geely.
Geely is de op-twee-na-grootste autoproducent van China. Enkel Chery Automobile en BYD overtreffen Geely als het op verkoopaantallen aankomt. BYD heeft ook reeds voet op Europese bodem gezet en maakt onder meer ‘s werelds goedkoopste EV.
Lotus als marketingvehikel
Naast Lotus is Geely ook al jaren eigenaar van Volvo en dat is belangrijk voor de Chinese fabrikant. Europese autokopers die argwanend zijn over Chinese fabrikanten, grijpen liever terug naar bekende namen. Dat daar dus een groot Chinees concern achter kan zitten, wordt vaak over het hoofd gezien. “Geely gebruikt de merknaam Lotus en zijn geschiedenis als een marketingvehikel om premiumauto’s te verkopen”, stelt autojournalist Dries van den Elzen in zijn review van de nieuwe Lotus Eletre.
Deze innovatieve elektrische auto rijdt 1000 kilometer op een volle accu
De Chinese autobouwers hebben diepe zakken en met dat geld kunnen zij – mits het goed wordt besteed – degelijke auto’s ontwikkelen. Daarbij komt dat giganten in de autosector de ontwikkelingskosten kunnen spreiden over meerdere modellen, verdeeld over verschillende merken. Zo deelt de nieuwe Smart #1 – ja, Geely is ook voor de helft eigenaar van Smart – zijn elektrische aandrijflijn met onder meer de elektrische Volvo- en Polestar-modellen.
Maak je borst maar nat Mercedes, Audi en BMW
Tegelijkertijd verdwijnt het made in China-stigma langzaam, zo blijkt uit de verbluffende kwaliteit van de Eletre. “Ik kan niets anders zeggen dan dat ik diep onder de indruk ben”, zegt Van den Elzen als hij voor het eerst in de Eletre stapt. “Dit is niet alleen voor Lotus een sprong vooruit. Als Mercedes, Audi, BMW en alle andere premiummerken dit zien, zal het dun ze door de broek lopen.” Oftewel: de toon is gezet. “Het nieuwe Lotus is een indrukwekkende partij geworden.” Om dit voor elkaar te boksen heeft Geely een ontwikkelingscentrum in Duitsland uit de grond gestampt en knappe koppen weggekocht bij andere premiummerken. Tja, wat je met een flinke zak geld wel niet kunt bereiken.
Dat Geely ervoor kiest om een SUV te bouwen, die verder haaks staat op de merkidentiteit van Lotus, is te verklaren. Geld verdien je met grote volumes en niet met compacte sportwagens. Om die grote volumes te halen wordt simpelweg ingegaan op de grote vraag naar SUV’s. Puristen kunnen wenen wat ze willen, maar de Eletre stelt Lotus in ieder geval in staat de sportwagens te blijven maken. Een beetje zoals de Cayenne de Duitse sportwagenfabrikant Porsche begin deze eeuw uit de brand hielp. En dat het dan ook nog een goede auto betreft, is toch alleen maar mooi meegenomen?