Van student tot miljardair: de weg van Thuisbezorgd-brein Jitse Groen
Jitse Groen, de CEO van Just Eat Takeaway, is coming for America, schrijft de Amerikaanse website Bloomberg. Hij bouwt zijn imperium namelijk verder uit met de aankoop van de Amerikaanse maaltijdbezorger Grubhub. Dit betekent dat Jitse Groen aan het roer staat van het grootste maaltijdbezorgbedrijf ter wereld, op China na.
Nu het brein achter Thuisbezorgd.nl de wereld aan het veroveren is, is het leuk om te kijken naar waar het allemaal begon. Dat is namelijk in een studentenkamertje, waar Groen op 21-jarige leeftijd een website registreerde voor 100 gulden en begon te programmeren.
De carrière van Jitse Groen
Tot dat moment was Jitse Groen een ‘tamelijk luie’ bedrijfsinformatica-student (in zijn eigen woorden). “Een beetje roeien, een beetje feesten en een beetje studeren”, zegt hij over zijn studententijd tegen het Financieele Dagblad. Waar andere studenten bedrijven oprichtten, dacht Jitse Groen dat dat niets voor hem was. “Tot ik drie collega-studenten met hun bedrijf in het NOS-journaal zag”, zegt hij in een ander interview met Emerce. “Voor mij was dat het teken om toch ook maar te gaan ondernemen.”
Jitse Groen wilde websites bouwen voor geld en wist al snel zijn eerste klant binnen te halen: de lokale slijter die het bier rondbracht op de campus. In totaal 1.000 gulden kon hij verdienen met de klus. Met bloed, zweet, tranen en dankzij het boek Programmeren voor Dummies wist hij in een jaar de website op te zetten. Maar websites opbouwen, dat werd ‘m toch niet, dacht Jitse Groen.
Tot hij op het idee kwam voor Thuisbezorgd.nl, tijdens een familiebijeenkomst in 1999. Hij probeerde online Chinees te bestellen, maar dit lukte niet. Hij zag een gat in de markt en schreef zich in bij de Kamer van Koophandel.
De eerste jaren van Thuisbezorgd.nl
Die eerste jaren verliepen moeizaam. Consumenten én restaurants maken nu gretig gebruik van de bezorgservice, maar het kwam traag op gang. “De eerste zevenhonderd restaurants moest ik echt smeken om op mijn website te staan”, vertelde Jitse Groen op een conferentie in 2016.
De eerste doelstelling is nu een lachertje: tweehonderd bestellingen per maand. Het was het jaar 2000. De tijd waarin je moest inbellen om gebruik te maken van het internet. Het resultaat? In plaats van tweehonderd bestellingen werden het er elf. Het duurde drie jaar voordat hij zijn eerste doelstelling haalde. Het ging zo slecht met Thuisbezorgd.nl dat hij overwoog te stoppen. Mede-oprichter Ruben Eilander haakte in 2002 af.
“Als ik geen studiefinanciering had gehad, bestond Thuisbezorgd.nl nu niet meer”, zegt Jitse Groen. “Anders was het waarschijnlijk nooit gelukt.” De worstelingen veranderden langzaam in succesjes, dankzij de komst van breedband internet. Omdat Thuisbezorgd.nl al zo’n lange aanlooptijd had, waren er inmiddels zevenhonderd restaurants aangesloten. Een groot voordeel ten opzichte van de concurrenten. Daardoor ontdekten steeds meer mensen de website.
In de aanvalsmodus met Takeaway
Op het moment dat Thuisbezorgd.nl zo succesvol werd dat Jitse Groen besloot uit te breiden naar het buitenland, kon hij het niet meer combineren met zijn studie. Na negen jaar aan de universiteit stopte hij met studeren. Zonder papiertje, om zich volledig op zijn bedrijf richten. De ondernemer begon aan zijn verovering van Europa. Bij het opzetten van websites in Duitsland, België, Oostenrijk en Zwitserland wijzigde hij de bedrijfsnaam in 2011 naar Takeaway.
Hij kwam er al snel achter dat het vooral de marktleider is die geld in het laatje kan brengen. Als consument bezoek je nou eenmaal het liefst de website of app met de meeste aanbieders. Restaurants willen graag op de website staan met de meeste klanten. Jitse Groen zette daarom alles op alles om de grootste speler te worden: hij moest opschalen en ging derhalve in de aanvalsmodus.
Eerst zette hij zijn zinnen op Duitsland, waar hij op dat moment op plek vier stond wat betreft het marktaandeel van maaltijdbezorgdiensten. Hij wist concurrent Lieferando (plek twee) over te kopen en pompte veel geld in het marketingbudget voor Duitsland. Uiteindelijk lukt het hem om de strijd te winnen. Delivery Hero – die eerst een ruime voorsprong qua marktaandeel had – verkocht de Duitse tak aan Takeaway.
Harde strijd
Gedurende de strijd in Duitsland wist Takeaway ook marktleider te worden in Bulgarije, Roemenië en Israël. Concurrenten die in Nederland terrein probeerde te winnen, drukte hij hard de kop in. Just Eat, een Engelse maaltijdbezorgdienst die het opnam tegen Thuisbezorgd.nl, is een mooi voorbeeld.
Een vroegere Takeaway-werknemer vertelt dat hij een tijd lang alleen maar op de Google-banner van Just Eat moest klikken, totdat hun advertentiebudget op was en de advertenties verdwenen. De medewerkers van Takeaway moesten ook de stickers van Just Eat van de ramen van restaurants pulken. Ondertussen gebruikten ze zelf een speciale lijm bij hun eigen stickers, zodat de concurrentie niet hetzelfde kon doen. Deze voorbeelden laten de vastberadenheid van Jitse Groen goed zien.
70 miljoen klanten wereldwijd
Dat het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl nu als Just Eat Takeaway door het leven gaat, verklapt natuurlijk al waar dit heen ging. Zijn vastberadenheid zorgde ervoor dat Jitse Groen begin 2020 uiteindelijk Just Eat overnam. In hetzelfde jaar wist hij Grubhub te kopen, waardoor hij het op een na grootste maaltijdbezorgbedrijf ter wereld in handen heeft. Jarenlang wist hij nog geen tweehonderd bestellingen per maand te realiseren. Inmiddels heeft hij 70 miljoen klanten wereldwijd.
Zijn studentenkamertje heeft hij ingeruild voor een vroeger strandhotel in Noordwijk voor 10 miljoen euro. Het huis heeft niet alleen negen slaapkamers en vijf badkamers, maar ook een thuisbioscoop en sauna. Quote schat zijn vermogen op 1,3 miljard euro. Maar Jitse Groen is nog lang niet klaar. In de Verenigde Staten is Grubhub nummer twee achter DoorDash. Nu we Jitse Groen een beetje kunnen inschatten, zal hij volop de strijd aangaan om de Amerikaanse markt te veroveren, en zal hij die waarschijnlijk nog winnen ook.