Zo start je zonder startkapitaal een business voor miljoenenpubliek
Massa is kassa. Als je een business opzet, wil je een miljoenenpubliek en zoveel mogelijk klanten. Hierbij een mini-handboek voor het opzetten van bijvoorbeeld een webshop, zonder groot startkapitaal.
Droom je er weleens van je eigen business op te zetten? Om succesvol ondernemer te worden en je droom te leven? Je ziet het wel voor je, vrij zijn en gaan en staan waar je wil. Werken vanuit iedere plek op aarde en wanneer jij dat wilt. Het is alleen aan jou om een gat in de markt te vullen en iets te vinden waar veel vraag naar is en nog niet zoveel aanbod.
Business starten voor miljoenenpubliek
De digitalisering en globalisering anno 2025 geeft alle ruimte voor werken en ondernemen op afstand. Maar is een webshop of drop shipping het echt zo makkelijk als het soms lijkt? De kogel is door de kerk, je gaat je droom achterna en je eigen business opzetten.
First things first: Kamer van Koophandel
Waar je in je hoofd je eerste sales al hebt gedaan en het geld binnenstroomt, dien je in de praktijk toch eerst wat administratieve zaken te regelen. Nadat je een bedrijfsnaam hebt bedacht is halte één de Kamer van Koophandel (KVK). Vaak een heugelijk moment, de inschrijving van je bedrijf(snaam) bij de KVK. De KVK zorgt ervoor dat je ook van de Belastingdienst de nodige informatie en je BTW-nummer ontvangt. Ook kun je hier extra hulp krijgen met het starten van je business.
Bankzaken en administratie
Niet de leukste punten van het ondernemen, maar wel noodzakelijk. Alle saaie dingen geven rust zodra het goed geregeld is. Met je KVK-inschrijving op zak kun je nu bij de bank een zakelijke rekening openen. Denk van tevoren ook na over het voeren van administratie. Voor zowel eigen inzicht als aangiftes bij de belastingdienst (denk aan btw-aangifte, aangifte inkomstenbelasting en/of aangifte vennootschapsbelasting) is het verplicht administratie te voeren. Ben je zelf goed met cijfers en administratie of juist totaal niet en besteed je dit (direct) uit? Waar kun jij je tijd het best in investeren en levert jouw tijd het meeste rendement op?
Webshop, drop shipping en market places
Wat je ook gaat verkopen op het wereldwijde web, er zijn verschillende manieren om dit te doen. Je kunt volledig inzetten op verkoop via een eigen webshop en/of inzetten op verkoop via (wereldwijde) market places zoals Amazon en Bol.com. Voordeel van verkoop via genoemde market places is dat zij het bereik al hebben en weten hoe je de consument bereikt en overhaalt tot aankoop. Je maakt in de meeste gevallen alleen kosten bij een verkoop, wat ervoor zorgt dat je vaste kosten laag blijven. Het bouwen en onderhouden van een eigen webshop kost tijd en geld en heeft in beginsel nog 0 bezoekers. Het trekken van bezoekers door verschillende vormen van marketing (Google, social media kanalen, et cetera) gaat ook gepaard met de nodige tijd kosten. Dit wordt vaak onderschat door startende ondernemers. Check hier hoe je verkoopt via Bol. Je hebt hiervoor geen groot startkapitaal nodig, maar reserveer wel wat geld voor bijvoorbeeld een abonnement op een e-commerce platform of registratie van je domeinnaam. Dan is er ook nog drop shipping, wat zo zijn voor- en nadelen heeft.
Het wiel niet opnieuw uitvinden
Maak als (startende) ondernemer altijd gebruik van de ervaring van andere ondernemers. Op die manier kun je voorkomen dezelfde fouten te maken als je mede-ondernemers en heb je een vliegende start met je business.
Eigenschappen van succesvolle ondernemers
Heb jij het in je om succesvol te worden met ondernemen? Bezit jij de eigenschappen die andere succesvolle ondernemers bezitten. Ben je een doorzetter, heb je een visie en ben je betrouwbaar? Lees in een eerder artikel wanneer een ondernemer succesvol is volgens ondernemers.