Deze Bugatti Chiron is nu de duurste auto ooit geveild
’s Werelds laatste Bugatti Chiron, de Profilée, is onder de hamer gegaan. Dit is eveneens de laatste Bugatti met de befaamde W16. Nooit eerder is op een veiling zo veel geld voor een nieuwe auto betaald.
De vraag is dan natuurlijk ook: hoeveel? Een onbekende koper heeft – schrik niet – 9.792.500 euro voor de one-off versie van de Chiron betaald. Daar komt nog ruim twee miljoen euro aan belasting bij. Daarvoor koop je ook 645 Toyota Aygo’s, 231 NIO ET5’s of bijna 32 Porsche 911 Sport Classics.
Gelimiteerde oplage
Uiteraard kan niets van dat alles tippen aan het vermogen en brutaliteit deze Bugatti Chiron. Van dit model wilde Bugatti er 500 verkopen. Om de hypercars te slijten kwamen de Fransen, net als ten tijde van de Veyron, met verschillende speciale uitvoeringen op de proppen. Denk aan de Super Sport en de Pur Sport.
Daarnaast waren de knappe koppen van Bugatti bezig met de Profilée, een gracieuze uitvoering van de Chiron. In een notendop: 1.500 pk en 0 tot 100 km/h in 2,3 seconden. Accelereer je van 0 tot 200 km/h, dan zijn je oogballen naar de achterkant van je schedel verhuisd en ben je 5,5 seconden verder. Dat is maar een fractie langzamer dan een Formule 1-auto, die dit sprintje in zo’n 4,5 seconden doet. Dat Verstappen & co dit doen zonder tractiecontrole en in wagens met enkel achterwielaandrijving laten we voor het gemak even buiten beschouwing.
Verbruik van de Bugatti Chiron Profilée
Leuke side note: met de Profilée haal je net geen gemiddeld verbruik van 1 op 4. Op lage snelheid gaat het zelfs richting de 1 op 2. Niet dat de koper zich daar druk om zal hebben gemaakt.
De bedoeling was er dertig te maken. Zo ver is het echter nooit gekomen. Terwijl de Profilée nog in ontwikkeling was, vloog de 500ste Bugatti Chiron al over de toonbank. Gelukkig vond de autobouwer het zonde om het Profilée-idee bij het grof vuil te gooien, en dus werd er één enkel exemplaar van het pk-monster gebouwd.
Unieke kleur
Die auto heeft al wel 396 kilometer op de teller staan. Toch heeft Bugatti de koper gegarandeerd dat het niet om een tweedehandsje gaat. Dat mag je toch ook verwachten als je bijna 10 miljoen euro neerlegt voor je Chiron. Waarschijnlijk zijn die kilometers gereden tijdens het maken van deze energieke ‘productvideo’.
Begin deze maand vormde Parijs het decor voor deze recordbrekende veiling. Nu maar hopen dat dit unicum niet stilletjes in een garage verdwijnt. Nou ja, stil? Met een 8.0-liter W16 zal dat niet het geval zijn.