De fascinerende geschiedenis van Bugatti’s elektrische auto uit 1924
Bugatti gaat binnenkort zijn elektrische bolide uit 1924 terugbrengen: de Bugatti Baby. Onze collega van Autovisie duikt in de fascinerende geschiedenis van de junior car en de toekomstplannen van het automerk.
Oudere merken als Bugatti kunnen tussen de Tesla’s en de Polestars niet achterblijven. Bugatti werkt dan ook aan een elektrische opvolger voor de Chiron. Toch is dat geen onbekend terrein voor de autogigant.
Bugatti Baby
Het Franse automerk leverde in de jaren twintig van de vorige eeuw namelijk een elektrische bolide af. In 1924, om precies te zijn. Dan hebben we het over de Bugatti Baby.
Een auto die niet bestemd was voor de openbare weg. In plaats daarvan bouwde de grondlegger van het merk de junior car voor zijn zoontje, ter ere van zijn vierde verjaardag. Het ging om een verkleinde versie van de Type 35, een echte raceklassieker. De schaal kwam ongeveer neer op de helft van de real deal.
Terugkeer voor elektrische bolide
Ettore, de man waarover we het hebben, besloot er uiteindelijk een commercieel product van te maken. Met een paar aanpassingen kwam de kleine elektrische Bugatti alsnog op de markt. De originele Baby blijft daarmee dus een echte one-off kind.
Van de commerciële versie van de Baby zijn naar schatting tussen 1927 en 1936 zo’n 500 exemplaren verkocht. Nu keert de Baby terug, in de vorm van de Bugatti Baby II. Opnieuw een elektrische mini-auto, maar verwacht geen regelrechte replica.
30.000 euro
Eind 2019 waren alle 500 exemplaren vrijwel meteen uitverkocht, ondanks de pittige vanafprijs van 30.000 euro. Daar kun je een leuke ‘volledige’ auto van kopen.
Onze collega Sjoerd van Autovisie neemt je mee door de fascinerende geschiedenis van de Baby, van het allereerste prototype tot de nieuwe variant. Allemaal uit zijn hoofd, en uiteraard met een tweetal echte Bugatti’s bij de hand. Waaronder een echte originele Baby. Feiten en verhalen die je nog niet eerder te horen of te zien kreeg, aldus Autovisie.