BREKR: de Tesla onder de brommers van Hollandse bodem
Nederland is sinds gister een nieuw brommermerk rijker: BREKR. Een ambitieuze Achterhoekse startup die de Nederlandse brommercultuur het elektrische tijdperk in wil loodsen. Het eerste wapenfeit: de BREKR Model B.
Elektrisch brommen
BREKR – gebaseerd op het Achterhoekse brekken – wil vooral het stoere van een brommer in een elektrisch voertuig stoppen. Want, zo zegt het bedrijf, al die elektrische scooters zijn maar suf. Elektrische brommers bestaan wel, maar zijn nog niet zo stoer als de tegenhangers met verbrandingsmotor.
De BREKR Model B moet dat wel worden. Qua uiterlijk is dat in ieder geval gelukt; de BREKR Model B ziet er super strak en toch vrij ruig uit. Echt ‘brommen’ gaat natuurlijk niet met een elektromotor. Tesla heeft ons aan de hand van de elektrische auto geleerd dat zo’n zoemmotor minstens zoveel rijplezier kan opleveren. Met dát element van de brommer zit het bij BREKR dus waarschijnlijk wel goed.
Zoals elke brommer is de BREKR Model B begrensd op 45 kilometer per uur. Zolang je onder die snelheid blijft moet hij bloedsnel aanvoelen.
Sleutelen anno 2019
Een elektrisch voertuig is een stuk minder onderhoudsgevoelig dan eentje met een verbrandingsmotor. Natuurlijk is dat fijn als je gewoon wilt rijden op je brommer, maar het betekent ook het einde van het hobbymatige gesleutel aan je trouwe tweewieler.
Om ervoor te zorgen dat je tóch een beetje met je BREKR aan de slag kunt, kun je het een en ander aan de Model B aanpassen. Zo schroef je er bijvoorbeeld eenvoudig een ander zadel op. Ook de aluminium beplating kun je vervangen voor een nieuw exemplaar met bijvoorbeeld een ander kleurtje.
Gelukkig hoef je niet met de brommer aan de slag om ‘m er mooi uit te laten zien. BREKR heeft veel oog voor detail gehad bij het ontwerp. Denk bijvoorbeeld aan het kleine Achterhoekse vlaggetje aan het zadel of de zorgvuldig afgewerkte slipplaat onder de accu’s.
Modulair accusysteem
Bijzonder aan de Model B is zijn modulaire accusysteem. Standaard wordt hij geleverd met een 1,9kWh-accu, die een range van 50 tot 80 kilometer heeft afhankelijk van je rijgedrag.
Is dat niet genoeg? Dan kun je een tweede accu bijkopen om die range te verdubbelen. Die plaats je gewoon naast het eerste exemplaar onder je zadel.
Zo lang je die tweede accu niet gebruikt, kun je de ruimte waar die aangesloten zou worden voor opslag gebruiken.
Per accu voorziet BREKR een laadtijd van een uur of vijf, en stroomkosten van zo’n 40 cent. Dat betekent dat je met de Model B vrijwel gratis rijdt. Top.
BREKR Model B: verkrijgbaar in 2020
Enthousiast geworden? Dan moet je nog wel even wachten. Brekr verwacht de Model B rond april 2020 uit te gaan leveren. Heb je mooi nog even om te sparen, want goedkoop is de Model B met zijn prijs van €4199 helaas niet.
Of BREKR z’n ambitie om de Tesla van de tweewielers te worden waar kan maken, is natuurlijk nog even afwachten. Maar dat een bedrijf van Nederlandse bodem een poging waagt om elektrisch rijden ook met twee wielen sexy te maken kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen.