Onderzoek wijst uit: BMW-rijders zijn de meest egoïstische en asociale weggebruikers
Je rijdt rustig op de snelweg en voor je duikt opeens een verbrede en net iets te lage bolide de weg op. Waarschijnlijk heb je dan meteen je mening klaar en verwacht je een bepaald type bestuurder en het daarbij horende rijgedrag. Stereotypering. Onbewust doen we het allemaal. In Engeland hebben ze nu onderzocht welk merk het slechtste imago heeft.
Dit deden ze door 2.000 mannen en vrouwen, die regelmatig op de weg te vinden zijn, een vragenlijst te laten invullen. verschillende merken en modellen hebben een niet al te best imago, maar de BMW M3 is met afstand het minst populair. 56% vindt ze egoïstisch en asociaal. Ook bestuurders van nieuwe opzichtige Range Rovers en Audi TT’s komen met respectievelijk 48% en 43% niet best uit de test.
Omhooggevallen zakenmannen in een dikke BMW
Uit eerder onderzoek kwam naar voren dat dit vooral te maken heeft met een bepaald stereotype. Zodra we een dikke BMW in onze spiegels zien, gaan we er vanuit dat dit een omhooggevallen zakenman is die graag zo dicht mogelijk op zijn voorganger zit. Bij een Honda Civic met een flinke uitlaat denken we meteen aan een hardcore liefhebber met een petje. Dit klopt vaker niet dan wel, maar dit is wat we onszelf wijs hebben gemaakt. Het opvallende is dat we vaak het stereotype ontkennen van het merk dat we zelf rijden.
Dus mocht je zelf in een BMW M3, Range Rover of Audi TT rijden? Vergeet dan niet om je richtingaanwijzer te gebruiken en ruimte te geven bij het invoegen. Bewijs dat jullie goed gemanierde automobilisten zijn en dat alle vooroordelen niet kloppen. Als we dat allemaal doen wordt het een stuk gezellig op de weg.