BMW onthult de i4 en die is sterker dan de M4 Competition
BMW lanceert een nieuw model in het elektrische i-gamma. De nieuwe i4 is een elektrische auto gebaseerd op de 4-serie Gran Coupé, en heeft meer vermogen dan de M4 Competition. En let vooral ook op de actieradius.
De snelste M4 levert en fabrique 510 pk, de nieuwe M Performance-versie van de i4 heeft nog 20 pk extra. Hoewel het gebrul van een zescilinder ontbreekt, is het een hele rappe coupé.
Sprintwedstrijd tussen de BMW i4 en M4
Of de elektrische variant ook daadwerkelijk sneller is dan de M4 Competition is de vraag. BMW zegt dat de i4 de nul-naar-honderd-sprint in 4 seconden aflegt. De M4 Competition doet er 3,9 seconden over. Welk accupakket de krachtige elektromotor aandrijft, is nog onbekend. Wel laat BMW weten dat de actieradius 590 kilometer bedraagt (WLTP) en dat is behoorlijk.
Het ontwerp van de BMW i4 past door zijn blauwe accenten helemaal binnen het i-label. Al heeft het model één opvallend designkenmerk at de i3 en i8 niet hebben. Waar de oudere modellen nog de bekende niergrille hebben, heeft de i4 dezelfde ‘bevertanden’ als de nieuwe M4.
Veel details over de vierdeurs coupé zijn nog niet bekend. BMW laat de komende weken meer los over de i4. In de loop van 2021 zal het model op de markt verschijnen. Prijzen zijn vooralsnog onbekend.
Meer elektrische modellen van BMW
Naast de BMW i4 deelde de fabrikant uit München deze week ook de specificaties van de iX. De SUV krijgt twee configuraties met minder vermogen dan de M4. De xDrive50 krijgt 500 pk en de xDrive40 krijgt 300 pk. Beide beschikken ze – zoals de naam al vermoedt – over vierwielaandrijving.
Het accupakket iX is – in tegenstelling tot de i4 – wel bekend. De 50 heeft een capaciteit van meer dan 100 kWh, hiermee zou je ruim 600 kilometer moeten kunnen rijden. De 40 biedt 30 kWh minder en heeft een ruibereik van dik 400 kilometer. Dit zijn overigens nog niet de exacte cijfers.
De SUV van BMW is flink aan de prijs. Voor de instapper betaal je bijna 87 mille en de xDrive50 is bijna 20 mille duurder. Eind van dit jaar staat de iX naast de i4 in de showroom.