BMW i4 getest: een exclusieve proefrit in het prototype
BMW heeft de nieuwe i4 nog niet officieel onthuld, maar wij mochten de elektrische auto vast testen. De eer viel ten deel aan onze collega Dries van den Elzen, die namens Autovisie en Manners Magazine een proefrit in het prototype maakte.
Hij ging op pad met de snelste versie: de BMW i4 M50. Met een totaalvermogen van 544 pk en 795 Nm koppel deze is elektrische sedan krachtiger dan een M4 Competition.
Actieradius en snelheid
De BMW i4 sprint in minder dan 4 seconden naar de 100 kilometer per uur en stopt pas met versnellen bij de 210 kilometer per uur. De totale actieradius ligt op 510 kilometer.
Hiermee is het niet de BMW i4 met het grootste bereik. De eDrive40 legt met zijn 340 pk en 430 Nm sterke elektromotor 590 kilometer af na een laadbeurt. Dit komt doordat dit model geen extra 190 kW motor op de vooras heeft. Hierdoor is de nul-naar-honderdsprint een stuk trager. De elektrische auto legt deze af in minder dan 6 seconden. De topsnelheid bedraagt 190 kilometer per uur. Het accupakket is 81,5 kWh groot en is tot maximaal 210 kW bij te laden aan een snellader.
De BMW i4 is een elektrische 4-serie
Hoewel het een nieuwe aandrijflijn is voor de 4-serie, zien we het concept ‘veel vermogen in een vierdeurs sedan’ vaker bij BMW. Ook het design van de elektrische sedan is niet echt uniek.
Zo heeft de nieuwe BMW 4-serie dezelfde bevertanden en is ook het platform hetzelfde als de normale 3 en 4-serie. De blauwe accenten verraden dat het een auto uit het elektrische i-label van BMW is.
Nog even afwachten hoe hij er exact uit gaat zien
Hoe de BMW i4 er uiteindelijk precies gaat uitzien en wat de exacte specificaties worden, is nog even afwachten. Toch lijkt BMW met dit model zijn sportieve kant mee te nemen naar een nieuwe aandrijflijn. In de loop van 2021 verschijnt het model op de markt.