Pijnlijke blunder van BMW: riskante marketingstunt gaat faliekant mis
Als bedrijf wil je met een nieuw product graag in de spotlight komen. Dat is het marketingteam van BMW gelukt, maar niet op de manier die het voor ogen had. Een riskante marketingstunt met de monsterlijke BMW XM liep fout af.
Vanaf dag één is er al veel te doen om de BMW XM. Het is een gruwelijke SUV en dat kun je op twee manieren interpreteren. Gruwelijk kan als synoniem dienen voor woorden zoals ‘stoer’ en ‘gaaf’, maar het kan ook een term zijn om aan te geven dat je het een gedrocht vindt.
Recordpoging tijdens Pikes Peak-heuvelklim
Om te bewijzen dat de BMW XM meer is dan een schreeuwerig hok op wielen, besloot het merk mee te doen aan de heuvelklim op Pikes Peak. BMW is daarin niet de enige. Zo stuurt Ford zijn bestelbus met meer vermogen dan een Bugatti Chiron de berg op. Zoveel vermogen vind je niet in de BMW XM, maar met een 748 pk en 1.000 Nm sterke hybride-V8 is ook deze XM Label Red-uitvoering zeker geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.
Ruige offroader komt naar Nederland en vertoont trekjes van een EV
Met de super-SUV wilde BMW een record vestigen op de bijna twintig kilometer lange heuvelklim. Daarmee zou het merk de Lamborghini Urus van zijn troon te stoten (al heeft deze relatief onbekende SUV dat stiekem al gedaan). Helaas voor de Duitsers verliep die recordpoging niet helemaal zoals gepland. Coureur Matt Mullins wist de BMW XM niet met de neus naar voren te houden en verloor de macht over het stuur. Mullins bleef ongedeerd, de auto niet. Helaas voor alle ramptoeristen staat de crash zelf niet op beeld, de aftermath wel.
Nieuwe poging met de BMW XM
Hoewel BMW op de aandacht kan rekenen waar het naar verlangde, is dit niet de afloop waar het merk op hoopte. De Duitsers zeggen de flinke SUV op te willen knappen, om later dit jaar nog een gooi te doen naar het heuvelklimrecord met een SUV.