249 jaar oude schoen verovert de beurs dankzij TikTok en Barbie
Het eerste model stamt uit 1774. En er ligt waarschijnlijk nog een paar stof te vergaren in de kast. Maar dankzij Barbie en TikTok is het schoenenmerk hipper dan ooit. Birkenstock staat klaar om de beurs te veroveren.
Geen Nederlandse sneakers uit de 17e eeuw ditmaal, maar een modern succesverhaal waar zelfs Nike jaloers op zou moeten zijn.
Birkenstock verovert beurs met Barbie en TikTok
Het is officieel. Volgende maand wordt Birkenstock op de beurs gelanceerd met een beoogde waarde van liefst 8 miljard dollar. Een lange weg sinds 1774, wanneer er voor het eerste sprake was van de sandalen.
Toen stond Johann Birkenstock nog bekend als “onderdaan en schoenenmaker” in de archieven van het Duitse dorpje Langen-Bergheim. Vandaag de dag is het bedrijf een geoliede machine met een exponentiële groei waarbij investeerders hun baarden aflikken. En dat heeft het merk mede te danken aan Barbie en TikTok.
Uiteraard verklaart het succes zich niet zo eenvoudig. Maar de cameo in een blockbusterfilm belichaamt de heroplevende populariteit rond Birkenstock. Ook op TikTok gaan filmpjes over de schoenenfabrikant vaker wel dan niet viraal, zonder dat het merk zelf ooit video’s plaats. De hashtag #birkenstock heeft op TikTok alleen al meer dan 800 miljoen views (!) verzameld. En dat valt ook op te merken aan de hallucinante verkoopcijfers van het bedrijf.
Voor 1,2 miljard aan schoenen
In 2022 verkocht het merk voor 1,2 miljard dollar aan schoenen, ofwel een vijfvoudige stijging van de winst in de voorbije tien jaar. Bovendien is de Duitse schoenenmaker sinds 2021 voor het grootste deel in handen van een investeringsbedrijf gelinkt aan Bernard Arnault; de rijkste man ter wereld. De Fransman achter onder andere Louis Vuitton kocht Birkenstock voor 4,5 miljard dollar destijds. Nu mikt hij met de beurslancering op een waarde van minstens 8 miljard dollar.
“Consumenten kopen onze producten om duizend verkeerde redenen”, zegt Oliver Reichert, CEO van Birkenstock. “Maar ze komen allemaal terug. Dankzij de sterke reputatie en universele aantrekkingskracht van ons merk hebben we op efficiënte wijze een groeiende wereldwijde fanbase van miljoenen klanten opgebouwd die op unieke wijze geografie, geslacht, leeftijd en inkomen overstijgt.”