Toffe youngtimers voor een bescheiden bedrag
Een fraaie youngtimer; wie wil er nu niet een (semi)klassieker voor de deur hebben staan? Maar wat zijn nu toffe, haalbare youngtimers? Wij kijken naar de mogelijkheden bij een bescheiden budget van maximaal 5000 euro en steken het in als ‘auto voor erbij’: geen daily driver dus (hoewel dat ook prima zou moeten kunnen) maar een vette en tevens haalbare tweede auto.
Selectie youngtimers tot 5000 euro
Deze selectie youngtimers is zeker niet allesomvattend, maar vooral bedoeld om je een idee te geven van de mogelijkheden. Het rijden van een toffe youngtimer is bijna voor iedereen weggelegd. Natuurlijk zul je voor de exemplaren in echte tiptop conditie een behoorlijk bedrag neer moeten tellen, maar dat betekent echt niet dat jij geen vette wagen op de kop kunt tikken met dit bedrag. Kijk maar mee.
Audi Coupé
Gewoon een toffe coupé. Qua vormgeving behoorlijk uitgesproken, dus een typische love it or hate it wagen. Let wel: met vermogens tussen de 90 pk en 136 pk zijn de meeste uitvoeringen geen strepentrekker, maar voor maximaal 5000 kun je nu eenmaal niet alles hebben. Met een beetje geluk, vind je onder de 5000 euro echter de 2.2 GT 20V met 170 pk.
Mocht de styling van de Audi Coupé je niet zou aanstaan, dan kun je ook gaan voor een later exemplaar (1989 – 1991). Deze generatie heeft een 2.0 liter viercilinder met 113 pk, een 2.3 liter vijfcilinder met 135 pk of een 2.3 liter vijfcilinder met 170 pk. Deze generatie is nog voordeliger dan zijn voorganger ook.
BMW 3-Serie (E21 of E30)
De E21 is de vader der alle 3-Series: de original waarmee het allemaal begon. Te gekke youngtimers, maar wel lastige. Je hebt er al eentje vanaf zo’n 3000 euro, maar de prijzen kunnen ook richting de 20k lopen. Dat heeft natuurlijk een reden: wij durven dan ook de kwaliteit van een goedkoper exemplaar niet te garanderen. Iets meer keuze en zekerheid heb je met de E30 uit 1983 – 1991. Eerlijkheid gebiedt ook nu te zeggen dat 5000 euro een zeer krap budget is voor zo’n Dreier. Met zo’n 7500 euro maak je meer kans op een echt goed exemplaar. Maarja, wij vinden het een té tof model om niet mee te nemen en nogmaals: hij hoeft niet per se in concoursstaat te zijn, toch?
Links de E21, rechts de E30
Chevrolet Camaro
Een Camaro, één van de bekendere Amerikaanse sportcoupés is verrassend haalbaar. De exemplaren uit de jaren 60, 70 en 80 kun je vergeten voor 5k, maar gelukkig is er de wat minder populaire versie uit de jaren 90. Een kniesoor zal zeggen dat dit geen ‘echte’ Camaro is en dat-ie het niet haalt bij zijn iconische voorgangers (en de dikke bak die-ie vandaag de dag weer is). Dat zal best, maar het blijft wel een Amerikaans icoon met een smeuïge 193 pk sterke 3.9 liter V6 onder de kap. Dan neem je een niet al te fantasierijke styling bij op de koop toe, toch?
Jaguar XJ
Men neme: een kolos van een auto, een dikke motor, een tricky economie en voila: daar heb je zomaar een heuse vintage Jaguar voor slechts een paar duizend euro. Een Jaguar XJ uit de jaren 80 en 90 heb je voor zo’n 3000 euro. Meer kan natuurlijk altijd. Het is er eentje voor de liefhebber maar niemand kan je betichten van een gebrek aan gentlemanship wanneer je dit Engelse icoon rijdt. Echt niet de makkelijkste auto qua onderhoud en kosten, maar vergeet niet dat het gaat om een auto voor erbij; op de mooie dagen bijvoorbeeld.
Mazda MX-5
Laat je niet van de wijs brengen door mensen die zeggen dat een MX-5 geen mannelijke auto is. Natuurlijk zijn er wagens te bedenken met een meer masculiene uitstraling, maar wie wel eens in de kleine Japanner heeft gereden, weet hoe messcherp het wagentje stuurt. De succesformule van de MX-5 is altijd ongewijzigd gebleven: je hebt geen enorm vermogen nodig: met een laag gewicht en een enorme portie wendbaarheid heb je een heleboel fun. Fun die bovendien goed te betalen is.
MG F
Enigszins vergelijkbaar met de MX-5 hierboven. Van iets minder berispelijke kwaliteit en ook net wat minder sporty in termen van lichtvoetigheid en wendbaarheid, maar desalniettemin een erg leuke wagen voor weinig geld. Eentje die er bovendien net wat chiquer uitziet dan zijn Japanse tegenstrever.
Porsche 924
Er wordt wel eens spottend gerefereerd aan de 924 als de poor man’s Porsche; feit blijft: it’s still a Porsche. Absoluut geen snelle wagen naar huidige maatstaven maar als jouw budget niet verder rijkt dan 5000 euro had je waarschijnlijk überhaupt niet verwacht een Porsche te kunnen rijden. Kan dus wel.
Porsche 944
Je zult iets beter moeten zoeken voor een 944 binnen een budget van 5k, maar het kán wel (al zal het in veel gevallen helpen als je zelf een beetje kunt sleutelen). Met minimaal 163 pk heb je net wat meer Porsche-potentieel en bovendien een ruigere uitstraling, maar daar moet je van houden.
Saab 900 Turbo
Het blijft een echte liefhebbersauto, zo’n 900. Eentje die gentleman’s appeal koppelt aan een stoere uitstraling. Met z’n zware brom is het één van de lekkerst klinkende viercilinders die wij kennen. De Turbo 16S is de lekkerste, maar ook de iets minder potente ‘reguliere’ Turbo . En prima betaalbaar. Dit model was in ons land leverbaar van 1984 tot 1989. De eerste twee generaties beschikten over 155 pk en de laatste – vanwege nieuwe uitstooteisen – over 140 pk. Alsnog genoeg voor een fijn ritje. De 900 Turbo 16 en Turbo 16S zijn nóg toffer maar slechts marginaal sneller en voor 5000 euro niet haalbaar in goede staat. De 900 Turbo wel.
Subaru WRX
We nemen een gokje hier, want je vindt de Subaru WRX zelden onder de 5000 euro, maar een exemplaar uit 1990 – 1993 is zo nu en dan te koop voor 5500 a 6500 euro. Inderdaad: iets boven het door ons zelf gestelde budget, maar wij wilden deze kans niet laten glippen. Als je bereid bent om nog even door te sparen, kun je rondrijden in het kanon waarmee je jouw eerste rallyspelletjes speelde.
Volvo C70
Het verbaast je wellicht een beetje, maar zo’n knappe Volvo C70 is ontzettend goed verkrijgbaar. Het aanbod is enorm, maar het is écht verstandig om je maximale budget te besteden. Voor 2500 euro heb je er eentje, maar voor 5000 euro heb je er eentje met minder kilometers en in veel betere staat. Kun je nog kiezen uit de coupé en cabriolet ook. Kun je overigens geloven dat het design al uit 1998 stamt? Wat een tijdloze beauty.