Bestelbus van Ford is net zo sterk als een Bugatti Chiron
Ford onthult de SuperVan 4.2. Nee, onder de kap vind je geen 4.2-liter V8, maar het is wel een ‘bestelbus’ met bijna net zoveel vermogen als een Bugatti Chiron. En dat terwijl deze nieuwste SuperVan-variant bijna 600 pk minder vermogen heeft dan zijn voorganger, de SuperVan 4.0.
Je begrijpt uiteraard wel dat het hier niet om je alledaagse Ford Transit gaat. Deze SuperVan is er vooral om aandacht te trekken (wat lukt, want jij leest er nu over) en om te laten zien wat het merk in huis heeft. De SuperVan 4.2 is een elektrische bus met 1.400 pk. Dat komt in de buurt van een Bugatti Chiron. Sterker nog, de vorige versie had een extra, vierde elektromotor en was daarmee zelfs sterker dan de allesvernietigende Rimac Nevera.
Heuvelklim met de Ford SuperVan 4.2-bestelbus
De nieuwste superbus moet het dus met minder vermogen doen, maar krijgt er wel een hoop ander leuks voor terug. Denk aan de enorme front splitter en de nog grotere achtervleugel op de Ford SuperVan 4.2. In tegenstelling tot de tunertjes die je met flinke spoilers op hun verder standaard Volkswagen Polootjes bij de McDonald’s treft, zijn deze aerodynamische upgrades er niet enkel voor de show. Met deze extreme bestelbus wil de autofabrikant namelijk Pikes Peak beklimmen.
Daar wordt ieder jaar een heuvelklimwedstrijd georganiseerd. Wie bekend is met hill climb racing, weet dat auto’s die eraan meedoen vaak flink uitgedost zijn met enorme spoilers. Voertuigen zoals de Ford SuperVan 4.2 willen zoveel mogelijk downforce te creëren, om vervolgens zo hard mogelijk door de 156 bochten van Pikes Peak te scheuren.
Bijna net zoveel vermogen als een Bugatti Chiron
Ook overtollige kilo’s worden van heuvelklimauto’s gesloopt. Ook Ford heeft de extreme bestelbus zo licht mogelijk geprobeerd te maken. Zo laat het de vierde elektromotor uit de SuperVan 4.0 thuis. Dit scheelt gewicht en vermoedelijk heeft de bus ook wel voldoende aan 1.400 pk, waarmee de bus bijna net zo sterk is als een Bugatti’s hypercar. De 4.0-versie ging in minder dan 2 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. De sprinttijden van deze bus zijn nog niet bekend. Wel is duidelijk dat de SuperVan 4.2 ondanks zijn gewichtsbesparing nog altijd zo’n twee ton naarboven moet zeulen. We zijn benieuwd welke tijd de Ford SuperVan 4.2 neer gaat zetten.