Beste Volvo ooit gemaakt nu te koop als spotgoedkope occasion
Volvo staat bekend om zijn degelijkheid. Hoewel het nog altijd letterlijk en figuurlijk veilige keuzes zijn, menen veel puristen dat de beste Volvo’s al lang geleden zijn uitgestorven. Gelukkig tik je deze modellen, zoals de Volvo 940, als occasion nu voor een prikkie op de kop.
Een Volvo ‘de beste’ noemen is natuurlijk hartstikke subjectief. Ondanks dat zowel de voorgangers van het model, de Volvo 240 en 740, als zijn nakomelingen goede auto’s zijn, zijn er argumenten te bedenken om de Volvo 940 de laatste échte Volvo te noemen. Sterker nog, ik vertel je waarom de 940 de beste Volvo aller tijden is.
Baksteenontwerp van de Volvo 940
De 940 is niet alleen de laatste Volvo met achterwielaandrijving, het is ook de laatste Volvo waarbij de Zweedse ontwerpers leken te zijn geïnspireerd door een baksteen. Het is om die reden dat Volvo’s met het klassieke vierkante design gigantische bagageruimte hebben. Met de achterste zitrij neergeklapt past in de Volvo 945, zoals de estate-versie wordt genoemd, ruim 2.100 liter. Dat is veel, héél veel.
Daarmee is het een prettige gezinswagen. De Volvo 940 was overigens ook leverbaar als zevenzitter, waarbij de achterste passagiers met hun rug in de rijrichting door het achterraam naar buiten keken. Bovendien deed Volvo zijn uiterste best de auto’s zo veilig mogelijk te maken. Uiteraard zijn de huidige modellen met hun modernere technieken veiliger dan de Volvo 940, maar dankzij zijn immense kreukelzones kan ook een 940-occasion prima tegen een stootje.
Schier onverwoestbaar
Volvo-occasions uit deze tijd staan er sowieso om bekend dat ze haast onverwoestbaar zijn. De Volvo werd met 2.0-liter en 2.3-liter viercilinders geleverd (en als 960 met een zescilinder). De eenvoud en het kleine formaat van de vierpitters maakt dat je er gemakkelijk zelf aan kan sleutelen. De motoren konden geleverd worden met of zonder turbo.
De turbomotoren, die door liefhebbers ook wel redblocks worden genoemd, kwamen met een low pressure turbo of een high pressure turbo. Het enige verschil tussen de twee is de zogeheten wastegate, die bepaalt hoeveel druk de turbo aan de motor levert. Buiten dat zijn de motoren identiek. Met respectievelijk 135 pk en 165 pk zijn geen van beide motoren échte krachtpatsers, maar daar draait het bij deze Volvo-occasion ook niet om. Wil je power, koop dan een iconische 850R met brullende vijfcilinder. Overigens zijn ook de motoren in de 940 eenvoudig te kietelen, waardoor ze toch iets meer vermogen kunnen leveren.
Occasion met een gigantische kilometerstand
Of je dat moet willen, is de vraag. Hetgeen wat juist zo indrukwekkend is aan deze Volvo’s, is de enorme kilometerstand die ze probleemloos kunnen behalen. Dat lukt de rijdende bakstenen doordat niet te veel van de eenvoudige motoren wordt gevraagd. Zo leveren de low pressure turbo’s slechts 0,3 bar aan druk. Dat is niet bijzonder veel.
Gekscherend wordt weleens gezegd dat een Volvo 940 pas bij 300.000 kilometer is ingelopen. Kilometerstanden van 700.000 kilometer of meer zijn dan ook geen unicum. Dat terwijl dit, zeker voor een turbomotor, normaal gesproken een wereldse prestatie zou zijn. Daarom is de ervaring van een occasion niet het belangrijkste om naar te kijken als je in de markt bent voor een leuk tweedehandsje.
Icoon te koop voor scherpe prijs
Die vind je overigens genoeg. Als occasion staan er al 940’s voor minder dan 3.000 euro te koop. Deze hebben allemaal al een behoorlijke kilometerstand, maar daar hoef je je dus niet blind op te staren. Een Volvo 940 met een lage kilometerstand is dan ook een zeldzaamheid. Dit exemplaar heeft met 144.000 kilometer uitzonderlijk weinig gelopen. Daar is de prijs dan ook naar: 14.950 euro.
Mijn Volvo 940
Een schitterende occasion, maar je kan ook wat geld besparen door een Volvo 940 te kopen met wat meer ervaring. Zo kocht ik mijn Volvo 940 met bijna 360.000 kilometer op de klok en daar heb ik nog geen seconde van wakker gelegen. Na een beetje afdingen kon ik de Volvo voor minder dan 1.500 euro meenemen. Daarvoor heb je tegenwoordig net een halve kar aan boodschappen. Het interieur piept en het kraakt (zoals het hoort), de motor zuipt als een stel studenten tijdens happy hour en ik win er geen schoonheidsprijs mee, maar ik rijd wel vrolijk rond in de beste Volvo ooit gemaakt.