Bergbeklimmen met een auto: we testten de Ford Ranger Raptor 3.0 V6
De Ford Ranger kennen de meeste autoliefhebbers wel als echt mannenspeelgoed voor in het terrein. Het topmodel van deze pick-up, de Raptor, is nu na de facelift nog leuker door zijn 3.0 liter V6.
Een Ranger Raptor bestaat al langer. Voor de facelift was de Raptor alleen met een 2.0 liter dieselmotor leverbaar. Hier komt nu de heerlijke zescilinder bij.
De geüpdatete Ford Ranger (Raptor)
Maar niet enkel motorisch is de nieuwe Ranger Raptor van Ford anders. Ook het uiterlijk is iets aangepast. In de neus vind je andere koplampen en een herziene grille. Daarbij staat er nu ‘RANGER’ in de achterklep geperst.
Ook het interieur nam Ford onder handen. Standaard krijg je een 12 inch infotainment-scherm in het midden van het dashboard. Dit grote scherm werkt samen met een 12,4 inch klokkenpaneel achter je stuur.
In dit infotainment-systeem heb je de keuze uit verschillende rijmodi om de Ford Ranger Raptor zo goed mogelijk door elk terrein te laten baggeren. Ook unlock en lock je hier de sperdifferentiëlen.
De test
Op een offroad parcours vlakbij Barcelona voel ik de Ford Ranger Raptor even goed aan de tand. Stuiterend op mijn stoel rijd ik op stenen af, waarvan je denkt dat je erop vast komt te zitten. Zonder moeite trekt de bijna 2.500 kilogram zware Raptor zich voort, totdat de 2,3 millimeter dikke stalen beschermplaat toch de stenen raakt bij het inveren. De bodemvrijheid van 26,5 centimeter is net genoeg om voorzichtig en langzaam over de rotsen te manoeuvreren, al is het verleidelijk om die zescilinder toch even te laten brullen.
3.0 liter V6
Hoe hard de V6 brult, bepaal je zelf. Er zitten kleppen in het uitlaatsysteem die met een knop op het stuur te regelen zijn.
De zescilinder levert een vermogen van 292 pk en 491 Nm aan koppel. Hiermee sprint de Ford Ranger Raptor in 7,9 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid ligt op 180 kilometer per uur. Het nadeel van de Raptor ten opzichte van de normale Ranger is zijn trekgewicht. De Raptor mag 2.500 kilogram trekken, de normale ranger 1.000 kilogram meer.
Prijs Ford Ranger Raptor
De Ford Ranger Raptor is echt ruig speelgoed voor mannen, al zal je ‘m in Nederland niet zien als ‘hobby-auto’. Hoewel de pick-up in andere markten ook met een achterbank geleverd wordt, kan je de mastodont in Nederland enkel op grijs kenteken, zonder tweede zitrij, bestellen. De vanafprijs van 54.700 euro is dan ook zonder btw en bpm.