Investeren in klassieke auto’s of motoren, in gesprek met Nico Aaldering
Hoewel de benzineprijzen torenhoog zijn, blijven echte liefhebbers van klassieke auto’s en motoren met hun bolide rijden. Manners spreekt met Nico Aaldering. Hij is eigenaar van Gallery Aaldering, een wandelende encyclopedie van klassieke auto’s en motoren en helpt al jaren mensen met het beleggen in klassieke voertuigen.
Met toenemende inflatie en dalende of zelfs negatieve rente, neemt de populariteit voor beleggen toe. In deze rubriek gaan we in gesprek met beleggers en investeerders die zelf hun brood verdienen in de beleggingswereld. Dit artikel mag niet worden beschouwd als financieel advies. Wil je gaan beleggen? Dan is het belangrijk dat je jezelf eerst deze vier vragen stelt.
Een klassieke motor bereikbaarder dan een auto
“Bij motoren is het instapbedrag voor een goede investering over het algemeen een stuk lager dan bij een klassieke auto. (..) Vanaf zo’n 5000 euro kan je al een motor kopen waar je rendement op kan maken. Bij auto’s moet je eerder aan 20.000 tot 30.000 euro investering denken, wil je iets van rendement maken. Bij duurdere auto’s – zeg 100.000 euro of meer – hebben we de afgelopen jaren enorme prijsstijgingen gezien. Maar garantie dat iets stijgt, krijg je natuurlijk nooit”, zegt Nico. Hoeveel rendement er gemiddeld gemaakt wordt, is lastig te zeggen. Het is sterk afhankelijk van model, de kwaliteit en de terugkerende kosten.
Kwaliteit is het allerbelangrijkste als je gaat beleggen
“Het allerbelangrijkste, zowel bij motoren als auto’s, is kwaliteit. Of je nu een Ferrari of een Kever koopt, als de kwaliteit goed is, is je geld nooit weg. (..) In veel gevallen is goedkoop duurkoop”, legt Nico uit.
Investeren in oldtimers: 5 vragen aan VSOC-oprichter Alex von Mózer
“De oldtimerbranche is relatief schimmig, ik ben ook wel eens belazerd. Voordat je iets koopt, is het belangrijk dat je goed weet waar je in investeert en duidelijke afspraken op papier zet”, aldus Nico. Daarbij moet je bij de aanschaf van een klassieke motor of auto rekening houden met terugkerende kosten als onderhoud en stalling. Een motor is doorgaans goedkoper in onderhoud en stalling dan een auto. “Zowel klassieke motoren als auto’s zijn qua rendement misschien niet de allerbeste belegging, maar je kunt er wel van genieten”, stelt de liefhebber.
Oldtimers bleken goede beleggingen
Als de eigenaar kijkt naar de ontwikkeling van de markt ziet hij het volgende: “Bij auto’s zijn Ferrari’s de afgelopen jaren een ontzettend goede belegging gebleken. Zowel voor motoren als auto’s geldt in algemene zin: de bijzondere en dure modellen van vroeger, zijn nu gewild en dus stijgen de prijzen.”
“Auto’s en motoren uit de jaren 50 en 60 zijn al erg in prijs gestegen, maar ook de modellen uit de jaren 70 en 80 zijn nu aan het stijgen. (..) De 40- en 50-ers hadden vroeger een poster van bijvoorbeeld de BMW E9 3.0 CSi boven hun bed hangen. De auto- en motorliefde ontstaat eigenlijk altijd in je jeugd. (..) Een mooi voorbeeld is de Honda 750, deze was vier jaar geleden nog zo’n 4000 euro, nu is hij makkelijk meer dan het dubbele waard”, zegt Nico.
In deze modellen zou Nico Aaldering beleggen
“Financieel had ik het best de Ferrari Lusso uit 1963 kunnen houden. (..) Als ik nu nog wat zou kopen als investering zou het de Ferrari 275 zijn. Dit model kost al meer dan 2 miljoen euro, maar ik verwacht dat deze nog duurder wordt’, stelt hij.
“Als motor zou ik de Laverda 750 kopen. De prijzen liggen nu ergens tussen de 6.000 en 15.000 euro, maar ik verwacht dat deze flink gaan stijgen”, zegt Nico.
Elektrisch rijden en de toekomst van klassieke auto’s en motoren
“Ik denk dat we over ongeveer 10 jaar allemaal elektrisch rijden, maar dat dit losstaat van de oldtimers. Al kost de brandstof 5 euro per liter, echte liefhebbers blijven met de auto’s rijden en ik denk zelfs dat echt bijzondere modellen dan in waarde stijgen”, zegt de liefhebber hoopvol.