Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 22 dec 2022
Leestijd: 3 minuten

Belastingplan 2023: dit kost benzine en belasting volgend jaar

2023 staat voor de deur en de Eerste Kamer heeft ingestemd met een nieuw belastingplan. In dit artikel zetten we alle wijzigingen op een rijtje voor autorijdend Nederland. Wat kost benzine, wegenbelasting en autobelasting volgend jaar?

Niet alleen de belastingen veranderen ten opzichte van dit jaar, ook de boetes veranderen van prijs. Wil je weten hoeveel welke boete kost, check dan de verkeersboetes van 2023.

Belastingplan: dit kost autorijden in 2023

De onderstaande cijfers zijn gebaseerd op het nieuwe plan van de Rijksoverheid.

1. Wegenbelasting 2023

In 2023 wordt de wegenbelasting – officieel de motorrijtuigenbelasting genoemd – verhoogd. Met een percentage van 4,75 procent, om precies te zijn. Dit is het deel zonder het provinciale opcententarief, het bedrag dat de provincie over de belasting van het rijk heft. Tot en met 2024 betaal je geen wegenbelasting voor een elektrische auto.

2. Benzine per 1 juli duurder (door herinvoering belasting)

Om de extreme prijsstijging van benzine te compenseren werd op 1 april de prijs van benzine, diesel en LPG verlaagd. Deze belastingverlaging zou eigenlijk 31 december aflopen, maar het kabinet heeft de maatregelen tot 1 juli 2023 verlengt. Tegen die tijd wordt benzine dus duurder. De accijns op een liter benzine worden dan 0,789 euro.

3. Meer BPM

Alsof auto’s nog niet duur genoeg zijn in ons land, gaat volgend jaar het BPM-tarief omhoog. Voor iedere nieuw verkochte personenauto met een CO2-uitstoot van 1 gram per kilometer of meer moet je in 2023 welgeteld 400 euro betalen als vast BPM-tarief. Voor dieselauto’s geldt een extra toeslag als zijn 73 gram CO2 per kilometer of meer uitstoten. Deze toeslag bedraagt 94,30 per gram CO2. Dat is nu 86,67 euro voor diesel die 75 gram CO2 of meer per kilometer uitstoten.

Volkswagen ID.3.

De schijven waarin het BPM-bedrag wordt bepaald, door de heffers van de belasting, is verlaagd met 2,3 procent. Dit betekent dat de BPM van een auto kan stijgen ten opzichte van vorig jaar terwijl de uitstoot niet toegenomen is. Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM.

BPM tarieven voor benzine en diesel
2023
CO2-uitstoot  

tarief

vrijgesteld 0 € 0
vaste voet ≥1 € 400
schijf 1 1 – 82  € 2
schijf 2 83 – 106  € 68
schijf 3 107 – 148  € 149
schijf 4 149 – 165  € 244
schijf 5 >166  € 48
BPM tarieven voor PHEV’s in 2023 CO2-uitstoot  

tarief

Vaste voet n.v.t. n.v.t.
schijf 1 1 – 34  € 26
schijf 2 35 – 60  € 91
schijf 3 ≥ 61  € 217

4. Meer bijtelling

Stoot je auto meer dan 1 gram CO2 per kilometer uit, dan betaal je 22 procent bijtelling. Bijtelling geldt als je een auto van de zaak hebt en meer dan 500 kilometer aan privékilometers per jaar rijdt. Standaard betaal je voor je auto dan 22 procent bijtelling. Rijd je elektrisch? Dan betaal je over de eerste 30.000 euro 16 procent en over het bedrag boven de 30.000 euro 22 procent.

5. Meer kilometervergoeding 2023 en 2024 (vrij van belasting)

De kilometervergoeding gaat vanaf 1 januari 2023 omhoog. Dit was 0,19 euro per kilometer en dit gaat naar 0,21 cent per kilometer. 1 januari 2024 is de belastingvrije kilometervergoeding 0,22 euro per kilometer.

6. Subsidie elektrische auto’s

Koop je in 2023 een nieuwe elektrische auto? Dan kan je subsidie aanvragen van 2.950 euro. Voor een elektrische occasion kan je 2.000 euro aan subsidie aanvragen. Tenminste, als het potje niet leeg is.

Verder vooruit gekeken: check ook de invloed van de CO2-taks op jouw benzinekosten.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.