Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 26 jul 2023
Leestijd: 2 minuten

Barbie verslaat verkeerde Nolan-film en breekt 15 jaar oud megarecord

Barbie heeft een megarecord gebroken en daarmee Christopher Nolan verslagen, maar niet op de manier die je zou verwachten.

Zowel Barbie als Oppenheimer zijn flink aan het scoren in de bioscoop. Het contrast tussen de twee blockbusters leverde een marketinghype op waar veel studio’s enkel van kunnen dromen.

Barbie versus Oppenheimer

Toch kan er maar één winnaar zijn, maar niet op de manier die je zou denken. Barbie heeft namelijk Christopher Nolan verslagen, zonder dat je medelijden hoeft te hebben met het team achter Oppenheimer.

De glazuur-roze hitfilm van Greta Gerwig heeft zojuist namelijk een vijftien jaar oud record gebroken. The Dark Knight, een Batman-film van Christopher Nolan, vestigde vijftien jaar geleden een record door op een maandag 24.6 miljoen dollar aan box office binnen te harken.

Batman voorbij met record

Die beste maandag ooit is nu gepasseerd door Barbie. Afgelopen maandag wist de film van Warner Bros. maar liefst 26 miljoen dollar op te leveren. Daarmee is Christopher Nolan na vijftien jaar zijn record kwijt.

Aan de andere kant: als je de omzet van The Dark Knight voorziet van inflatiecorrectie, dan zou de Oppenheimer-regisseur nog steeds met afstand de recordhouder zijn.

Geen medelijden

Bovendien hoef je geen medelijden te hebben met de Engels-Amerikaanse filmmaker. Oppenheimer doet het een stuk beter dan verwacht, en is daarmee Nolan’s op twee na grootste openingsweekend, achter The Dark Knight en The Dark Knight Rises. Daarmee verslaat de biopic folms als The Flash, Indiana Jones and the Dial of Destiny en Elemental. Dat het luchtigere Barbie meer bezoekers trekt dan een drie uur lange dramafilm, zou geen verrassing mogen zijn.

En Nederland dan?

Sterker nog, als we inzoomen op Nederland, dan is Nolan wel degelijk de grote winnaar. Ondanks het feit dat Barbie in meer Nederlandse bioscopen draaide dan Oppenheimer, wist blockbuster van Nolan hier meer bezoekers te trekken.

Gerwig én Nolan zullen er niet wakker van liggen. Juist dit soort vergelijkingen tussen de extreem contrasterende zomer-blockbusters tillen beide films naar een hoger niveau. Het is immers gratis marketing, waardoor zowel Barbie als Oppenheimer flink viral gingen in de afgelopen weken. Geniet er nog maar even van, want Hollywood ligt voorlopig op zijn gat…

THRVariety

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.