8 oude auto’s van Elon Musk die leidden tot de eerste Tesla
Dit zijn de auto’s die Elon Musk reed voordat Tesla bestond. Min of meer hebben die bijgedragen aan de ontwikkeling van zijn revolutionaire elektrische wagens. De Roadster was het eerste model dat hij uitbracht, zoek de inspiratie.
Elon Musk is extreem vermogend geworden met Tesla, SpaceX en Paypal en andere bedrijven. Maar de Zuid-Afrikaans-Canadees-Amerikaanse miljardair heeft niet altijd gebulkt van het geld. Pas na de overname van het door Elon Musk en zijn broer bedachte internetbedrijf Zip2 ontving hij miljoenen. Deze investeerde hij voor een deel in PayPal, waar vervolgens anderhalf miljard voor werd betaald door eBay (2002). Maar er ging dus ook geld naar auto’s.
De eerste auto van Elon Musk: BMW 320i (E21)
Inmiddels is de E21 generatie van BMW een echte liefhebbersauto geworden. De innovatieve ondernemer had niet de 320 met de 2.0-liter zescilinder, maar de minder verkochte 110 pk-versie met vier cilinders. Het exemplaar komt uit 1978 en kocht hij in 1994 voor slechts 1.400 dollar.
Elon Musk heeft de auto destijds zelf opgeknapt, zo vertelde hij eerder al eens aan Forbes. Dit opknappen lijkt niet helemaal goed te zijn gegaan. Na twee jaar viel het wiel van zijn BMW af, terwijl een stagiair van zijn eerste bedrijf in de klassieker reed.
Jaguar E-type
Toen Elon Musk eindelijk wat meer geld verdiende, was de ondernemer nog niet bezig met groene Tesla’s. Hij kocht namelijk een vervuilende Jaguar E-Type uit 1967.
Naar eigen zeggen keek Elon Musk op zeventienjarige leeftijd in een boek met klassieke cabrio’s, en was hij op slag verkocht door de Jaguar E-Type. Hij dacht bij zichzelf: als ik er ooit een kan betalen, koop ik er eentje. Nadat hij een bonuscheque van 40.000 dollar voor Zip2 kreeg, kocht hij de cabriolet voor 35.000 dollar. De jongensdroom viel wel wat tegen; de Jaguar had allerlei problemen.
Elon Musk verkocht PayPal en kocht een McLaren F1
Al voor het Tesla-tijdperk aanbrak, kocht Elon Musk zijn eerste écht dure auto, een McLaren F1. Dit was zijn ‘daily driver’ en hij reed er meerdere jaren mee. Na bijna 180.000 kilometer rijgenot crashte de McLaren echter op de snelweg.
Zijn partner bij PayPal vroeg Elon Musk tijdens een ritje wat zijn auto nou eigenlijk kon. “Kijk dit”, zei hij trots. Voordat hij het wist was de auto van net geen miljoen dollar in één klap niets meer waard. De aan prak gereden auto was ook nog eens niet verzekerd.
Lotus Esprit van James Bond
Als klein kind vond de ondernemer het fantastisch om te zien hoe James Bond met een druk op de knop van zijn drijvende Lotus Esprit een onderzeeër maakte. Wel was er teleurstelling toen hij voor het eerst hoorde dat de auto uit de film The Spy Who Loved Me niet echt kon transformeren.
Toch kocht hij de filmauto voor 920.000 dollar op een veiling. Elon Musk is van plan om de Lotus door middel van een elektrische aandrijflijn van Tesla écht te transformeren. Het design heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de Cybertruck.
BMW M5 Hamann (E60)
In 2007 kocht hij zijn tweede BMW. Ditmaal geen viercilinder, maar een dikke V10 met een slagvolume van 5 liter. Normaal gesproken levert deze sedan 507 pk, maar door de tuning van Hamann leverde de M5 van Elon Musk 603 pk.
Daarnaast ziet de Hamann-versie er agressiever en feller uit, door de uitgeklopte wielkasten en aangepaste bumperpartijen.
Inspiratie voor de Tesla Model X: de Audi Q7
Na zijn BMW was Elon Musk nog niet klaar met de Duitse auto’s. Hij kocht in 2012 een dikke Audi Q7. “De Audi Q7 is verschrikkelijk. Je moet een dwergbergbeklimmer zijn om op de achterbank te komen”, aldus Elon Musk over deze auto tegen Forbes. Doordat de derde rij stoelen van de Duitse gigant moeilijk te bereiken is, kwam hij met het idee van vleugeldeuren.
De Falcon-vleugeldeuren op de Tesla Model X hebben we dus te danken aan de lastig in te stappen Audi.
Porsche 911 Turbo
Elon Musk kocht in 2012 een Porsche 911, maar had een probleem met het model. De auto verbruikte te veel. Daarom wilde hij de 911 elektrisch maken. Hij vroeg autobouwer Alan Cocconi, die al een succesvol prototype van een elektrische auto had gemaakt, om zijn Porsche te voorzien van een een accupakket. Hij bood een kwart miljoen, maar Cocconi weigerde.
De legendarische autobouwer stuurde Elon Musk in de goede richting en bracht hem in contact met mensen die werkten aan elektrische auto’s. Hij betaalde 30 miljoen dollar om mee toen doen aan een bedrijf dat nu Tesla heet.
Ford Model T
De eerste massa-geproduceerde auto is de Ford Model T. Door velen wordt deze auto gezien als meest invloedrijke auto van de Twintigste eeuw.
In 1908 kocht je een exemplaar voor slechts 850 dollar. Nu betaal je voor een Model T (in Nederland) grofweg tussen de 13.000 en 30.000 euro.
En daar was de Tesla
Sinds 2008 rijdt Musk in Tesla’s. Eerst reed hij in de Roadster en later een Model S Performance. Soms neemt hij een Model 3 Performance en als hij met de kinderen is een Model X.
Ook werd hij in 2019 gespot in de Tesla Cybertruck, die tot de dag van vandaag nog op de markt moet verschijnen.