Automerken geven duizenden euro’s na gecancelde EV-subsidie
Duitsland kondigde deze week aan per direct te stoppen met zijn EV-subsidie. Bekende fabrikanten van elektrische auto’s springen nu voor kopers in de bres.
Reden voor het sluiten van de subsidiepot, is een gat in de begroting, dat ontstond na een gerechtelijke uitspraak. De Duitse overheid probeert dit gat op te vullen door abrupt de stekker uit zijn subsidieregeling te trekken. In eerste instantie was het idee dat deze regeling pas over een jaar ten einde lopen.
Gecancelde EV-subsidie heeft grote gevolgen
Dit heeft enorme gevolgen voor de Duitse autosector. Experts waarschuwen dat de vraag naar elektrische auto’s ineen zal storten. Dit jaar zijn in Duitsland om en nabij de 500.000 EV’s verkocht. Expert Ferdinand Dudenhöffer verwacht dat dit volgend jaar zal slinken tot slechts 300.000.
Dramatisch voor de Duitse autoindustrie, die zijn EV-modellen al met moeite aan de man kreeg. Zo heeft Volkswagen de afgelopen tijd meermaals zijn fabrieken stilgezet, simpelweg omdat er meer geproduceerd wordt dan er mensen zijn die de elektrische auto’s willen kopen. Mede daarom vind je de Volkswagen ID.3 nu voor vrij weinig geld als occasion.
Fabrikanten betalen zelf financiële tegemoetkoming
Als noodoplossing hebben verschillende autofabrikanten besloten de weggevallen EV-subsidie voor eigen rekening te nemen. Het gaat daarbij om duizenden euro’s per auto. Daarmee lijken Duitse klanten die wel in de markt waren voor een elektrische auto voorlopig geholpen. Met een dalende vraag naar EV’s, wordt de onderhandelingspositie voor kopers zelfs alleen maar sterker.
Wegenbelasting omhoog: zoveel duurder wordt autorijden in 2024
Tot begin deze week kon je als Duitser aanspraak maken op een EV-subsidie van 3.000 tot 4.500 euro. De fabrikanten deden er toen ook al tot 2.250 euro bij, waardoor de financiële prikkel op kon lopen tot 6.750 euro. Nu het aandeel van de overheid plots wegvalt, zijn veel autokopers duizenden euro’s meer kwijt dan verwacht.
Kopers van een elektrische auto tijdelijk geholpen
Om die reden hebben Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes en de Stellantis-merken (zoals onder meer Opel, Fiat, Peugeot, Jeep en Citroën) toegezegd het weggevallen deel van de EV-subsidie op zich te nemen. Daarmee is de storm voor nu even gaan liggen, maar dat neemt niet weg dat deze actie van de Duitse overheid komend jaar grote gevolgen zal hebben voor de verkoop van elektrische auto’s. Ook zijn de groene idealen ermee naar de achterbank verplaatst. Hoe het in 2024 met de Nederlandse EV-subsidie zit, lees je in het artikel hieronder.
De verrassend hoge subsidie voor een elektrische auto in 2024