Er is plots hoop voor auto’s met verbrandingsmotor na 2035
De Europese Unie is keihard: vanaf 2035 is het afgelopen met de verbrandingsmotor. Althans, nieuwe auto’s mogen dan geen motor meer hebben die op fossiele brandstoffen rijdt. Toch is er nog een sprankje hoop voor liefhebbers van ronkende motoren. Zo is deze week voor de Europese Unie een uitzondering aangevraagd voor e-fuel, meldt Autocar.
Maar eerst even de uitzonderingen. Fabrikanten die minder dan 1.000 voertuigen per jaar produceren, hoeven zich niet aan deze regel te houden. Ons eigen Donkervoort mag dus gewoon auto’s met brullende benzinemotoren blijven bouwen.
Tussenregeling voor supercars met verbrandingsmotor
Hoe zit het dan met iets minder exclusieve fabrikanten zoals Ferrari, Lamborghini (wel goed uitspreken) en McLaren? Deze merken produceren elk jaar tussen de 1.000 en 10.000 auto’s. Voor hen geldt dan ook een tussenregeling.
Deze regeling houdt in dat deze merken zich, los van e-fuel, niet hoeven te houden aan emissieverlagingen die tussen nu en 2035 zullen worden ingevoerd. Wel moeten ze na 2035, net als de rest, stoppen met het verkopen van vervuilende auto’s met een verbrandingsmotor. Ook de Ferrari’s van deze wereld moeten dus overstappen op waterstof- of elektrische auto’s.
Uitzondering voor e-fuel
Maar dat is niet alles. De Duitse staatssecretaris van Transport, Michael Theurer, heeft voor de Europese Unie een uitzondering aangevraagd het zogenaamde e-fuel. Dit is een synthetische brandstof waar (op den duur) geen olie uit de grond voor nodig is. Het wordt op een ingewikkelde manier gevormd uit een combinatie van CO2 uit de lucht en zeewater dat met zonne- en windenergie is omgezet tot waterstof.
Ideaal, toch? Het probleem is dat het, net als bij veel andere nieuwe technieken, nog ontzettend duur is. Een litertje van deze duurzame brandstof zou nog zo’n 3 à 4 euro kosten. Maar ook hier geldt: als het in groten getale verkocht wordt, kunnen de productiekosten omlaag worden gebracht. Zo hoopt fabrikant Bosch het goedje in de toekomst voor 1,20 euro per liter aan te kunnen bieden.
Range Rover in deze stad niet meer te verzekeren om treurige reden
Daarvoor moet Theurer wel steun krijgen vanuit de Europese Commissie en e-fuel een uitzonderingspositie krijgen. Dat is niet geheel ondenkbaar. De Europese Unie is flexibel in zijn aanpak van de verbrandingsmotor. Zo is de EU ook schappelijk gebleken richting kleine fabrikanten, dus ook e-fuel is nog niet afgeschreven.