De eerste auto van Huawei is een ‘powerbank’ met verrassende motor
Techgigant Huawei heeft zijn eerste auto onthuld op de Shanghai Auto Show. Hoewel een volledige elektrische auto een logische stap leek te zijn, komt er ook een brandstofmotor in de Smart Selection SF5.
De auto is in de basis elektrisch, maar komt met een benzinemotor als range-extender. Hierdoor heeft de Huawei SF5, met een volle tank en accu, een actieradius van meer dan 1.000 kilometer.
‘Elektrische auto’ met benzinemotor
De hybride auto kan tot 180 kilometer elektrisch rijden en schakelt daarna de 1.5 liter viercilinder in. Deze voedt het accupakket dat de elektromotoren van stroom voorziet. In totaal zijn er twee elektromotoren aanwezig. Deze leveren een gecombineerd vermogen van 551 pk en 820 Nm koppel. Hiermee trekt het model van 0 naar 100 kilometer per uur in 4,7 seconden.
Andere auto’s opladen met deze Huawei
Naast dat de accu de elektromotoren van energie voorziet, kan de batterij ook andere apparaten voeden en opladen. Zo is het mogelijk andere elektrische auto’s op te laden of om je televisie aan de auto koppelen. Het geluid is in ieder geval goed genoeg voor een filmavondje. Met elf luidsprekers, twee subwoofers, een voorruit met twee lagen en veel geluiddempend materiaal moet het een van de betere geluidssystemen in een auto zijn.
Ook is er veel aandacht besteed aan het infotainment, waaraan de speakers gekoppeld zitten. Het systeem maakt gebruik van Huawei’s HiCar. Dit systeem omvat onder andere een eigen Cloud Music, navigatie en audioboeken. Verder beschikt het systeem in de eerste auto van de Chinese techgigant over spraakbestuuring.
Goedkope Xpeng P5 verslaat Tesla Model 3 met autonoom rijden
De Huawei heeft geventileerde en verwarmde massagestoelen en sfeerverlichting. Tussen de stoelen vind je een knop voor de rijstanden R, N, D en P. Tijdens het rijden zijn er verschillende assistenten aanwezig. Zo is er file-assistentie, automatische noodstop-assistentie, rijstrookcentrering en botswaarschuwing. Adaptieve cruise control is tevens voorhandig.
Frisse uitstraling
Voor deze features heeft de Huawei SF5 verschillende radars, sensoren en camera’s op de auto. Een deel van deze sensoren zit verstopt in de voorbumper net onder de kentekenplaat.
Door de LED-dagrijverlichting op de hoeken van de neus heeft de Huawei een frisse uitstraling. Qua daklijn en afmetingen lijkt het model erg op de Maserati Levante en de Audi Q5.
Echter is het model van de techgigant veel goedkoper. Prijzen beginnen bij ¥ 216.800 (iets minder dan 28.000 euro). Voorlopig is het model alleen nog in China te koop. Of de Huawei Smart Selection SF5 ook naar Nederland komt is nog de vraag.