Deze occasion met V10 en 720 pk is goedkoper dan een Polo
Tweedehandsauto’s zijn populair. Het voordeel van een occasion is dat de meeste afschrijving al achter de rug is. Dat is ook het geval bij deze pijlsnelle Audi RS6 met een duizelingwekkend vermogen. Nieuw kostte de dikke Duitser bijna 174.000 euro.
Een nieuwe auto kopen, zoals een Volkswagen Polo, kent natuurlijk ook zo zijn voordelen. Vaak heb je een aantal jaar garantie en je bepaalt zelf welke opties je wil hebben. Maar al vink je elke optie aan, nooit zal een Polo zo rijkelijk uitgerust zijn als deze Audi RS6. En door de fikse afwaardering betaal je nu ook nog eens minder voor deze occasion dan voor een nieuwe Polo.
Opties van de Audi RS6
Wat vind je dan aan boord van deze bliksemsnelle occasion? Een elektrisch bedienbaar glazen schuifdak, zowel voor- als achterin verwarmde stoelen en een automatisch dimmende binnenspiegel zijn slechts enkele voorbeelden. Verder is de RS6 uit 2009 ook uitgerust met een dodehoekdetector, verwarmde ruitensproeiers en een elektronisch sperdifferentieel.
Dat laatste komt goed van pas om de immens krachtige motor enigszins in het gareel te houden. Onder de kap van deze occasion ligt namelijk een 5.0-liter V10, een ware eargasm-kweker. Standaard weet dit blok er al 580 pk uit te persen, maar – je raadt het al – deze motor is niet meer standaard. De Audi is op bezoek geweest bij tuner MTM. Sindsdien weet de tiencilinder maar liefst 720 pk te produceren.
Prijs van de 720 pk sterke occasion
We verklapten net al dat deze occasion on steroids minder kost dan een nieuwe Polo. Voor de compacte Volkswagen, die er ook als goedkope EV komt, betaal je minimaal zo’n 27.000 euro. Deze RS6 kost je 26.950 euro. Daarvoor krijg je ruim 7,5 keer het vermogen dat je van de Polo kan verwachten.
Zoveel geld levert de actiefste flitspaal van Nederland per dag op
Uiteraard is dit een absurde vergelijking. Met zijn donkerrode energielabel G kun je de RS6 in het lijstje met meest onzuinige occasions plaatsen. Bovendien wil je geen E10-benzine tanken in een performance car als deze occasion. Je bent dus aangewezen op Euro98. Een duur grapje, zeker nu de brandstofprijzen gaan stijgen. Daarnaast heeft de veertien jaar oude auto al bijna 196.000 kilometer gelopen en zullen de onderhoudskosten niet mals zijn. Klinkt zo’n Volkswagen Polo toch zo gek nog niet.