Audi Q4 e-tron review: houdt Audi voorsprong door techniek?
De Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq kennen we al, maar ook Audi heeft een auto op hetzelfde platform: de nieuwe Audi Q4 e-tron. Tijd voor een testrit.
Manners ging een dag lang op pad met de gloednieuwe Audi Q4 en ontdekte alle features waarmee Audi zich als premiummerk probeert te onderscheiden van de andere Volkswagengroep-auto’s.
Een interieur zoals je van Audi gewend bent
Als je instapt is direct te zien dat het een Audi is. Goede leren stoelen en een strak vormgegeven dashboard met daarin makkelijk bedienbare schermen. Toch is er wel veel gebruik gemaakt van harde kunststoffen en voelen de knoppen op het stuur een beetje goedkoop.
Voorin is er voldoende ruimte om jezelf en je spullen kwijt te kunnen. Zo past er een 1,5 liter fles in de deur en zitten er twee grote bekerhouders en een opbergvak op de plek van de middentunnel.
Zowel voor- als achterin zit je riant. Volwassenen en kinderen kunnen comfortabel plaatsnemen op de achterbank en met een bagageruimte van 520 liter is er genoeg ruimte om koffers voor het hele gezin mee te nemen. Toch onderscheidt de Audi zich hiermee niet van de concurrentie.
Technische snufjes
Waar de Audi Q4 e-tron het van moet hebben zijn de technische snufjes. Aan de hand van verschillende sensoren ziet de auto niet alleen wat er in het verkeer gebeurt, maar kan hij ook verkeerssituaties voorspellen. Hierdoor krijg je dus sneller informatie op je head-up display of reageert de auto zelf ook sneller.
In de praktijk werkt een groot deel van deze sensoren erg goed, maar bij het bord ‘120 kilometer per uur van 19.00 tot 06.00’ weet de adaptieve cruise control even niet wat hij met de situatie aan moet. Vaak versnelt hij overdag toch naar 120 kilometer per uur, vervolgens zakt hij na het volgende 100-bord weer terug.
Buiten dit – wellicht softwarematige op te lossen – probleem werkt de adaptieve cruise control goed. In het head-up display wordt met een groen balkje weergegeven op welke auto de afstand berekend wordt. Ga je iets over een lijn van een andere rijbaan zonder richting aan te geven, dan wordt je gestraft door een rode lijn die zich naast de overschreden streep toont.
Het navigatiesysteem van de Audi Q4 e-tron
Zet je de navigatie aan dan remt de auto zelf regeneratief voor een bocht of rotonde en laat met een pijl in je voorruit zien welke afslag je moet nemen. Verkeerd rijden is haast onmogelijk!
Ook wanneer je zelf remt, gaat dit in veel gevallen op de elektromotor. Pas bij echt stevig remmen worden de remmen gebruikt. Aan de voorkant heeft de Audi remschijven, maar achter is gekozen voor trommelremmen. De reden daarvoor is dat deze afgesloten en dus minder roestgevoelig zijn. Roest op de remschijven komt bij elektrische auto’s vaker voor omdat de elektromotor in het dagelijks verkeer stevig genoeg kan remmen.
Bij de Audi Q4 e-tron is de maten waarin de motor regenereert te bepalen met flippers achter het stuur. Er is keuze uit drie standen: niet regeneratief remmen, licht regeneratief remmen en iets steviger op de elektromotor vertragen. Wil je met één pedaal rijden, dan is bij de selecteerknop voor de rijrichting de ‘B’ te selecteren. In deze stand rem je het hardst op de elektromotor en wordt met remmen de meeste energie teruggewonnen.
Verschillende accupaketten
De energie wordt bij het ’40’- en ’50’-model opgeslagen in een 77 kWh accupakket. Hiermee komt de ‘40’ 520 kilometer en de ‘50’ 488 kilometer ver. De ‘35’ heeft een 52 kWh accupakket waarmee je 349 kilometer actieradius hebt. Opladen gaat bij de goedkoopste versie met 7,4 kW (2-fasen) en bij de andere twee uitvoeringen met 11 kW (3-fasen). Snelladen doet de goedkoopste met 100 kW en de duurder modellen met 125 kW.
De ’50’ heeft een minder goede actieradius doordat deze een extra motor op de vooras heeft. Hierdoor is het niet alleen de enige Q4 e-tron met vierwielaandrijving, maar is hij met 299 pk ook de krachtigste. De 40 heeft één elektromotor die goed is voor 204 pk. Dit is meer dan voldoende om in veel gevallen als eerste weg te zijn bij het stoplicht. Ook op hogere snelheden zit er nog voldoende fut in de motor. De ’35’ heeft dezelfde opzet, maar levert 170 pk.
Het onderstel is goed in balans
Hoewel de SUV geen lichtgewicht is, heeft Audi een mooie balans gevonden tussen rijdynamiek en comfort. Zowel over ongelijke wegen in een stad, als over de autobaan is de Q4 een ideale reispartner.
Wat het verkoopsucces van deze Q4 in de weg kan staan is de prijs. De Audi Q4 e-tron is er vanaf iets meer dan 48 mille. Dat is 8.000 euro duurder dan de Skoda Enyaq en zelfs 10.000 euro duurder dan de Volkswagen ID.4.
De Audi Q4 e-tron Sportback
Naast de gewone Q4 komt er ook een Sportback. Deze heeft een plattere achteruit dan de normale Q4. Daarnaast heeft deze een spoiler en andere diffuser. Deze versie heeft een iets betere aerodynamica en komt daardoor 8-9 kilometer verder.
De Audi Q4 e-tron is nu al te bestellen en de leveringen starten zelfs al deze maand. De Sportback staat 22 juli in de showroom en wordt vanaf eind september geleverd.