Dit is hoe de Audi A6 Avant E-tron eruit gaat zien
Audi heeft de A6 Avant E-tron Concept onthuld. De stationwagen lijkt logischerwijs op de Fastback die in 2023 op de markt komt, maar is toch nét even anders.
Naast de daklijn onderscheidt de Avant zich met verschillende designkenmerken. Zo sprint direct de diffuser aan de achterzijde in het oog en loopt de chromen sierlijst boven de portieren door naar de platte achterspoiler.
Audi A6 Avant en Fastback E-tron
Of er meer veranderingen zijn bij deze Avant, ten opzichte van de reeks door Audi getoonde A6 Fastback E-tron, is vooralsnog onbekend. De twee modellen komen, zoals ze nu getoond zijn, erg met elkaar overeen.
Zo zien we uitgeklopte wielkasten, een designelement dat we op veel hedendaagse Audi’s zien terugkomen. Ook ontbreekt het bij de bolides aan spiegels. Deze zijn vervangen door kleine camera’s. Een dergelijk systeem waarbij de conventionele spiegels verruild worden voor camera’s, is niet overal legaal. Het uiteindelijke productiemodel van de Audi A6 E-tron zal (in sommige landen) dus gewoon spiegelglas krijgen.
In samenwerking met Porsche
Zowel de Audi A6 Avant als Fastback E-tron zijn 4,96 meter lang, 1,96 meter breed en 1,44 meter hoog. Beide modellen zijn op hetzelfde Premium Platform Electric-platform (PPE) gebouwd. Een basis die Audi in samenwerking met Porsche heeft ontwikkeld.
In de bodem van de Audi A6 Avant E-tron Concept ligt een accupakket van 100 kWh, waarmee je volgens de fabrikant zo’n 700 kilometer kunt rijden. Is de accu leeg, dan kun je hem tot maximaal 350 kW DC-snelladen.
Het grote accupakket voorziet twee elektromotoren van elektriciteit. Er ligt een motor op de voor- en achteras. Tezamen zijn ze goed voor een vermogen van 350 kW (zo’n 477 pk) en 800 Nm koppel.
Fastback in 2023 op de markt
De Audi A6 E-tron komt, zoals de naam al doet vermoeden, enkel met een elektrische aandrijflijn. Er zijn geen verbrandingsmotoren beschikbaar voor het model. Audi wil de Fastback in 2023 op de markt brengen. Onbekend is nog wanneer de Avant op de markt komt.
Ook is het nog even afwachten hoe de uiteindelijke productieversie eruit gaat zien. Autovisie laat weten dat de getoonde studiemodellen al voor 95 procent productieklaar zijn.
5 elektrische auto’s die in 2022 eindelijk op de markt komen