Deze revolutionaire wolkenkrabber is tevens een batterij
Het nieuwste ontwerp van de wereldberoemde architecten van Skidmore, Owings & Merrill is een gebouw en een batterij in één. Check deze revolutionaire wolkenkrabber.
De architecten van Skidmore, Owings en Merrill (SOM) zijn wel luchtfietsers, maar geen koekenbakkers. Zo ontwierpen ze met de Burj Khalifa in Dubai het hoogste gebouw ter wereld, al is het de vraag hoe lang ze dit record nog in handen hebben. Ondertussen zitten ze echter niet stil. Met hun nieuwste wolkenkrabber doorbreekt het Amerikaanse architectenbureau enerzijds de kilometergrens, en draagt men anderzijds een oplossing aan voor een groot probleem in de energietransitie.
Kilometerhoge wolkenkrabber is tegelijk enorme batterij
We zijn in een fase van de energietransitie beland waar er veel te veel energie wordt opgewekt als de zon schijnt, maar er tekorten dreigen als dat niet zo is. Een thuisbatterij voor iedereen die het kan betalen, zou kunnen. Hugo de Jonge een paar honderd futuristische wolkenkrabbers neer laten zetten, vinden wij echter een beter idee.
De nieuwste wolkenkrabber van SOM bevat een holle ruimte, waardoor een zwaar gewicht naar de top van het kilometerhoge gebouw gehesen kan worden. Dit gebeurt zodra er een energieoverschot is. Als elektriciteit weer schaars is, laat men het gevaarte langzaam naar beneden zakken. Met behulp van de zwaartekracht kan er een heleboel elektriciteit worden opgewekt.
Eén wolkenkrabber kan meerdere gigawattuur aan elektriciteit produceren (één gigawattuur staat gelijk aan 300 windmolens). Hiermee wordt niet alleen de wolkenkrabber, maar ook de omringende gebouwen van elektriciteit voorzien.
Van ontwerp naar gebouw
Het is onduidelijk of deze toren van Skidmore, Owings en Merrill daadwerkelijk het levenslicht zal zien. Bovenal is het ontwerp bedoeld om te laten zien hoe zwaartekracht-gebaseerde energieopslag (door zware dingen omhoog te tillen en weer te laten zakken) gecombineerd kan worden met een wolkenkrabber. Met Bill Baker aan boord, de designer van de Burj Khalifa, zit er echter behoorlijk wat gewicht achter het ontwerp.