Vergeet Zoom en Teams, Apple deed het al in 1995
Vóór Zoom, vóór Teams, vóór FaceTime, zelfs vóór Skype was er… Apple. In 1995, toen nog lang niet iedereen toegang tot het internet had, toen Wanadoo en Tiscali nog niet eens waren geboren, had Apple al een videoconferentie-oplossing in zijn catalogus. De QuickTime Conferencing Kit.
Nostalgische fans kunnen op eBay terecht. Daar wordt een exemplaar aangeboden door een Italiaanse verzamelaar die wat ruimte op zolder wil maken. Een foto toont de inhoud van de doos, met een destijds high-tech camera die Apple ook verkocht onder de naam Apple VideoPhone Kit.
Een schappelijke prijs van 2000 dollar
Het tijdschrift MacWorld schreef in mei van 1996 een review van deze oplossing voor videobellen. Apple’s QuickTime Conferencing Kit scoorde een eervolle 7,1/10. In het bijzonder werd de vrij redelijke prijs van 2000 dollar genoemd. De concurrentie was duurder. Een vergelijkbaar systeem van Northern Telecom moest 2999 dollar kosten en RSI Systems bracht een videoconferentie-oplossing voor 3995 dollar op de markt.
Een jaar eerder schreef The New York Times al over de hype die videobellen via het internet heette. Dat zou nog wel eens wat kunnen worden, maar dan wel voor Het was ook de tijd waarin een gratis alternatief genaamd CU-SeeMe in populariteit begon toe te nemen.
Mogelijkheden vergelijkbaar met Zoom en Teams
De mogelijkheden van QuickTime Conferencing klinken anno 2021 nog altijd bekend. Het was mogelijk om een scherm te delen en met meerdere mensen tegelijk te videobellen. Deze functionaliteiten vormen ook nu de basis van moderne alternatieven zoals Zoom en Teams.
Videobellen ging op prachtig postzegelformaat, want de door Apple gemaakte camera ondersteunde een resolutie van maximaal 542 x 492 pixels. Niet dat je video in die resolutie over de inbellijn kreeg, want in de handleiding spreekt Apple over “video met een beperkt aantal frames per seconde wanneer een 28.8k modem gebruikt wordt”. Voor vloeiender beeld was ISDN met 128k nodig. De QuickTime Conferencing Kit vereiste 16 MB RAM en een Mac met het label “AV”. Apple versterkte de audio- en videovaardigheden van zijn computers destijds met speciale chips.
Quicktime als (geflopt) multimedia-platform
Apple had destijds grote plannen met Quicktime als multimedia-platform. In 1997 had het bedrijf de uniforme QuickTime Media Layer-architectuur gebouwd. Daarin zaten onder andere QuickDraw 3D, QuickTime VR en natuurlijk het onvermijdelijke QuickTime Video. Dit zou allemaal geïntegreerd moeten worden in QuickTime Conferencing, zodat je in 3D kon tekenen en zelfs samen naar virtual reality-panorama’s kon kijken.
Het bedrijf van Steve Jobs hoopte de markt te domineren met QuickTime en bedacht zelfs een scripttaal om door dit alles te navigeren. Dit zou beschikbaar zijn voor Windows 95, Windows NT, OS/2 en Unix. Er is uiteindelijk weinig van blijven bestaan, maar we kijken met weemoed terug naar de jaren ’90, toen Apple’s ontwikkelaars nog alles cross-platform wilden maken.