Deze app laat je goedkoper parkeren: 11 vragen aan de bedenkers
Dankzij de parkeerapp My Way parkeren we in Nederlandse steden tegenwoordig makkelijker en goedkoper. De genialiteit van deze app schuilt hem in de eenvoud. Daar willen we meer over weten, omdat we bij dit soort concepten altijd jaloers zijn dat we het zelf niet hebben uitgevonden.
We namen contact op met oprichters Steven Kesler en Pieter Groot, die de moed hadden om de naam van de app na een aantal succesjaren te veranderen. Vonden wij opmerkelijk, maar hun verklaring is dan weer logisch.
In gesprek met de oprichters van parkeerapp My Way
Heel kort gezegd kun je via de app My Way dichterbij je bestemming en goedkoper parkeren in Nederlandse steden. Je kunt een plek reserveren en wordt er via een routeplanner naartoe begeleid. En daarbij komt dus behoorlijk wat kijken. “We geloven dat onze persoonlijke aanpak ertoe bijdraagt dat My Way succesvol blijft.”
Hoe kwamen jullie ooit op het idee van een parkeerapp?
“In 2017 hadden we een afspraak aan de Herengracht in Amsterdam en moesten we vanuit de buitenwijken naar de stad reizen. Tijdens deze rit ervoeren we zelf hoe moeilijk het kan zijn om een parkeerplek in de stad te vinden. Het regende en het leek alsof iedereen op zoek was naar dat ene vrije plekje. Na een aantal rondjes door de straten, vonden we eindelijk een parkeerplek. Maar die was drie bruggen verder en had ons behoorlijk wat geld gekost. Op dat moment beseften we dat dit anders moest kunnen.
Aanvankelijk dachten we aan een concept zoals het verhuren van je oprit op een marktplaats, maar we beseften snel dat dit niet snel genoeg een oplossing zou bieden voor het parkeerprobleem in de stadscentra. Daarom besloten we om een app te bouwen die ongebruikte parkeerplekken van bijvoorbeeld hotels en kantoren beschikbaar maakt voor iedereen.”
Kun je kort omschrijven wat je met My Way allemaal kan?
“My Way herdefinieert parkeren door gegarandeerde, goedkopere plekken aan te bieden via een gebruiksvriendelijke app, gebruikmakend van ongebruikte plekken van bedrijven en hotels. Met My Way kun je vooraf parkeerplaatsen reserveren, wat je de zekerheid geeft van een parkeerplek zonder rondjes te hoeven rijden.
Daarnaast biedt het een prijsvoordeel in vergelijking met parkeren op straat, kun je een reservering makkelijk aanpassen en betaal je automatisch zodra je uitrijdt. Via de functie ‘last-mile’ van de app krijg je advies over hoe je het beste je reis door de stad kunt voortzetten. Hierdoor bereik je snel en efficiënt je eindbestemming.”
De app heette eerst Vicky en sinds kort My Way; waarom was die verandering nodig?
“Toen we in 2017 begonnen met ons idee, bedachten we zelf de naam Vicky. We noemden het al die tijd ‘onze app’ of ‘de oplossing’, maar op een gegeven moment moest dat veranderen. We wilden afwijken van de al veelgebruikte namen met ‘park’ erin en een ander geluid laten horen. Daarnaast voorzagen we dat je in de auto de telefoon niet meer vast zou mogen houden, dus moest de app gemakkelijk via voice control op te roepen zijn. We hadden toen al internationale ambities, dus de naam moest internationaal hetzelfde worden uitgesproken en geschreven. In die tijd werden Felyx, Siri en Alexa populair. In dat licht dachten wij: waarom niet een naam zoals… Vicky? Zo werd Vicky, jouw persoonlijke parking assistente, geboren.
Vicky heeft enorm geholpen in de eerste fase van ons bedrijf. Het hielp ons de markt op een leuke manier te betreden en onze parkeeroplossing met een aansprekende naam aan te bieden. Echter, ons platform is verder gegroeid naar meer mobiliteitsoplossingen en we zochten een nieuwe merknaam die onze propositie beter kon overbrengen. My Way kwam op ons pad en dat bleek een schot in de roos. Het benadrukt de gehele reiservaring, niet alleen het parkeren. Een totale reisbeleving die je van je luie stoel tot aan jouw belangrijke afspraak met één app kan volbrengen.”
Wat is er wezenlijk veranderd?
“We hebben een compleet vernieuwde app en website. Vooral de tone of voice en beeldmateriaal over hoe we ons product communiceren is een metamorfose ondergaan. We hebben daarnaast de app aan de achterkant voorbereid en uitgebreid voor alle nieuwe functionaliteiten, zoals het opladen van auto’s en het boeken van alternatieve mobility oplossingen.”
Kun je omschrijven hoe jullie te werk gaan? Hoe kom je bijvoorbeeld aan de locaties? En wat komt er technisch gezien bij kijken om een app met zoveel data draaiende te houden?
“Locaties komen op verschillende manieren bij ons binnen. We spotten zelf locaties waar we leegstand zien of apparatuur staat die wij slimmer kunnen maken. Maar we zien ook dat locaties ons steeds beter weten te vinden als zij op zoek zijn naar extra inkomsten, meer controle over parkeren of tijd willen besparen door ons het terrein te laten beheren.
Wij bouwen vervolgens een koppeling met slagbomen en camera’s op basis van enkel kentekenherkenning. Om de app op al die locaties goed te laten functioneren hebben we een development team dat voor praktisch elke parkeerconfiguratie een connectie heeft gebouwd met onze centrale database.”
In welke steden kun je de app gebruiken?
“Op dit moment bieden wij parkeerlocaties aan in alle grote steden van Nederland. De grootste dekking van parkeerlocaties vind je in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. We werken dagelijks hard om meer locaties aan ons netwerk toe te voegen.”
Hoeveel geld scheelt het gemiddeld per uur als je via My Way parkeert?
“Gemiddeld bespaar je 30-40% op je parkeerkosten als je een plek reserveert via My Way. De besparing kan variëren afhankelijk van het parkeergebied en de duur van je parkeeractie. In de Jordaan in Amsterdam betaal je momenteel bijvoorbeeld 7,50 euro per uur zonder maximumtarief. In datzelfde gebied hebben wij twee parkeergarages waar je 3,50 euro per uur betaalt, met een maximum van 25 euro per 24 uur. Dus als je 10 uren wil parkeren, betaal je via My Way 25 euro, terwijl je op straat 75 euro zou betalen. Dat is een flinke besparing!”
Hoeveel actieve gebruikers heeft de app en hoeveel parkeerplekken zijn er in totaal?
“Op dit moment hebben 180.000 personen onze app weten te vinden. Die parkeren nu op meer dan 750 locaties in Nederland en België.”
Er zijn vergelijkbare apps geweest die een stille dood stierven; hoe voorkom je dit met My Way?
“Wij zien de groei vooralsnog alleen maar toenemen in zowel locaties, parkeerplekken als gebruikers. We denken dat de dekkingsgraad van locaties in een stad belangrijk is, daarom zorgen we er altijd voor dat we voldoende plekken hebben voor onze gebruikers. Bovendien staan we 24/7 klaar voor vragen of problemen en krijg je bij ons direct iemand aan de lijn, zonder vervelende menu’s. Door constant in te spelen op de behoeften van de gebruikers, voorkomen we dat ze ons product verlaten. Wij geloven dat deze persoonlijke aanpak ertoe bijdraagt dat My Way succesvol blijft.”
Je moet je aanmelden met persoonlijke gegevens en dan is het ook nog locatie-gebonden; hoe waarborgen jullie de privacy van gebruikers?
“Om je aan te melden met My Way vraagt de app je enkel jouw emailadres en voor- en achternaam. We hebben dit expres zo minimaal mogelijk gehouden, omdat gebruik van persoonlijke data gevoelig kan liggen. De locatiegegevens worden enkel realtime gebruikt om jouw locatie op de kaart van de app weer te geven en om de locatie van de telefoon te bepalen zodra je één van de poorten bedient via de app. Na gebruik worden de locatiegegevens, conform GDPR richtlijnen, niet door ons opgeslagen.”
Welke tip geef je andere ondernemers mee die vanuit het niets een bedrijf/app op willen zetten?
“Allereerst: volg je hart en vertrouw op je gevoel. Jijzelf weet het allerbeste of een idee een écht goed idee is. Omring je daarna met de juiste personen die je kunnen helpen het idee uit te bouwen. Want een idee komt vaak van een persoon, maar een bedrijf bouw je samen. Assistentie met bijvoorbeeld het schrijven van een businessplan, het ophalen van investeringen of opzetten van de code base kan enorm waardevol zijn.”