Amerika aan de EV: eerste elektrische muscle car heeft rare gimmick
De Amerikanen hebben het doek getrokken van de nieuwe Dodge Charger. Die modelnaam is toepasselijker dan ooit, want voor het eerst is de muscle car ook als EV leverbaar. De elektrische auto heeft overigens wel een vreemde gimmick.
Tja, het zal even wennen zijn voor Amerikanen. Uiteraard kennen EV-merken zoals Tesla en Lucid (bekijk hier onze rijtest) hun oorsprong in de Verenigde Staten, maar dat zijn vooral auto’s voor progressieve en tech-savvy mensen die de transitie naar elektrisch rijden al hebben omarmd. De typische Dodge-rijder lijkt over het algemeen iets conservatiever.
Dodge Charger als elektrische muscle car
Die groep zag eerst al een elektrische pick-up verschijnen van het door hen geliefde Ram. Dit is inmiddels een op zichzelf staande pick-upmerk dat tot 2009 onlosmakelijk verbonden was met Dodge. Deze elektrische Charger, die er als coupé en als sedan komt, vormt nu een tweede bittere pil.
Maar goed, wat kunnen zij die verandering wél durven omarmen precies verwachten van de nieuwe Dodge Charger EV? 496 elektrische horsepower in de R/T-variant en maar liefst 680 pk in de krachtigere versie Scat Pack-versie. Maar er zit een addertje onder het gras. Dit piekvermogen levert de elektrische auto enkel wanneer je het ‘gaspedaal’ tot de bodem duwt en de zogeheten PowerShot-knop indrukt. Bovendien zijn deze eerste exemplaren uitgerust met een tuningkit. Latere modellen zullen, tenzij je diezelfde optionele kit aanvinkt, iets minder vermogen leveren.
Prestaties van de nieuwe EV
Het vermogen gaat hoe dan ook naar alle wielen. De sterkste variant sprint in 3,3 seconden van 0 naar 60 mp/h (96,5 km/h), de minder krachtige versie doet er 4,7 seconden over. Is je dat niet rap genoeg, dan moet je wachten tot volgend jaar, wanneer een nóg sterkere EV-variant van de Dodge Charger verschijnt.
Goedkoopste Tesla Roadster van Nederland als investeringsproject
De elektrische auto sleept een behoorlijk accupakket van 100,5 kWh met zich mee, waardoor het gewicht uitkomt op een monsterlijke 2.650 kilogram. Niet iets wat je verwacht bij een ogenschijnlijk lichtvoetige sportwagen. Wat je wel verwacht van een echte Amerikaanse muscle car, is een hoog verbruik. Die verwachtingen maakt de EV waar, want de nieuwe Dodge Charger erg onzuinig. Ondanks zijn enorme accupakket heeft de Scat Pack-variant een opgegeven bereik van slechts 418 kilometer. Met de minder krachtige R/T-versie kom je een stuk verder, namelijk 510 kilometer.
Dat is niet het enige aspect waar de Dodge Charger R/T de sterkere Scat Pack-uitvoering aftroeft. De R/T heeft namelijk ook een hogere topsnelheid: 220 kilometer per uur versus 216 kilometer per uur. Maar goed, dat verschil zal geen beslissende factor zijn.
Rare gimmick in de elektrische auto
Muscle cars staan over het algemeen bekend om hun bulderende V8-motoren. Iets dat uiteraard mist in een elektrische auto. Maar daar heeft Dodge iets op bedacht. De EV maakt namelijk wel degelijk geluid. De nieuwe, elektrische Dodge Charger speelt namelijk geluid af dat net zo luid zou moeten klinken als de befaamde Hellcat (een loeisterke muscle car).
We gaan ervan uit dat dit enkel in het interieur hoorbaar is, anders zou Dodge behoorlijke speakers aan de buitenkant moeten monteren. Hoe het geluid precies klinkt, is ook nog niet bekend. Tja, het is maar de vraag of Dodge daarmee de oude garde weet te overtuigen.
Deze ‘Amerikaanse Mercedes’ koop je nu als betaalbare occasion