Adidas verliest rechtszaak van underdog om iconische strepen
Het zijn niet altijd de juristenlegers van megaconcerns die een rechtszaak winnen. Adidas heeft een zaak verloren van modehuis Thom Browne, van tevoren gezien als underdog. Het ging namelijk om de iconische strepen.
Vaak hebben grote merken als Nike en Adidas zulke immens grote juridische teams dat je eigenlijk al in je hemd staat als je een rechtszaak aan de broek krijgt. Maar ditmaal won tegen ieders verwachting de underdog.
De iconische strepen van Adidas en Thom Browne
Adidas had een proces aangespannen tegen modeontwerper Thom Browne en zijn gelijknamige modehuis. De aanklacht was inbreuk op het merkenrecht en had betrekking op de iconische strepen van Adidas.
Adidas staat bekend om zijn drie strepen, terwijl het veel jongere merk Thom Browne vier strepen hanteert. Het Duitse sportmerk heeft een patent op deze merkuiting, en krijgt doorgaans bescherming tegen andere merken die een vergelijkbare streepuiting hanteren.
De rechtszaak
In het proces eiste Adidas 8 miljoen dollar en een verbod op het streeplogo, omdat het verwarring kan zaaien bij consumenten. Maar tegen de verwachtingen in leed de Duitse sportgigant een nederlaag.
Adidas is niet de eigenaar van het concept ‘strepen’, oordeelde de jury in New York op basis van het argument van de advocaat van Thom Browne. Vier in plaats van drie is onderscheidend genoeg, is de conclusie die uit rechtszaak naar voren komt.
Thom Browne mag de vier strepen in de merkuiting blijven gebruiken en is Adidas niets schuldig. In 2007 paste het Amerikaanse modehuis zijn logo overigens al aan van vier naar drie strepen, op verzoek van het Duitse sportmerk.
Nike vs. StockX
Check ook de rechtszaak tussen StockX en Nike, waarbij Nike wel heel ver ging door zelf vermeende nepschoenen te bestellen om de zaak te versterken. Inmiddels heeft StockX een subtiele wijziging doorgevoerd.