Elon Musk vs Reality: actieradius Tesla Cybertruck valt flink tegen
Eind november leverde Elon Musk eindelijk de eerste Tesla Cybertruck-modellen uit. Vier jaar na de aankondiging van de futuristische pick-up kunnen de grootse beloften in de praktijk worden getest, inclusief de actieradius, een van de belangrijkste aspecten van een elektrische auto.
Dat we onze verwachtingen van de meest spraakmakende EV ooit iets naar beneden moesten bijstellen, werd al eerder duidelijk. Veel van de beloften die Musk tijdens de Tesla Cybertruck-onthulling in 2019 deed, maakte hij niet waar.
Elon Musk maakt verwachtingen niet waar
Zo claimde de CEO dat elektrische auto 6.350 kilogram zou kunnen trekken, maar dat werd uiteindelijk 5.000 kilogram. Ook beloofde hij dat het laadbed tot bijna 1.600 kilogram aankon, dat is nu teruggeschroefd naar iets meer dan 1.100 kilogram. Ook blijkt de Tesla Cybertruck véél duurder dan verwacht.
Niet alleen dat, de productieversie kan daarnaast niet tippen aan de actieradius van ruim 800 kilometer die Elon Musk tijdens de onthulling beloofde. De versie met de grootste range komt volgens Tesla een kleine 550 kilometer ver.
Daadwerkelijke actieradius van Tesla Cybertruck
De heren achter Out of Spec Motoring wisten een Dual Motor-versie te bemachtigen die door de gekozen banden 511 kilometer range heeft. Maar klopt dat wel? Het korte antwoord: nee, zo blijkt uit een praktijktest. Om de actieradius te testen reden zij de EV met volgeladen batterij helemaal leeg. Verrassend genoeg bereikten zij al na 409 kilometer het punt waarop de Tesla Cybertruck niet meer verder kon rijden.
Het zou echter niet helemaal eerlijk zijn om dat Elon Musk volledig aan te rekenen. De geclaimde range van 511 kilometer is gebaseerd op de EPA-meetcyclus. Dit is de Amerikaanse versie van de in Europa gehanteerde WLTP-meetmethode en die wijken beide altijd af met het praktijkverbruik.
Geen ideale omstandigheden
Nu is een verschil van ruim 100 kilometer erg fors, maar de omstandigheden voor de Tesla Cybertruck waren dan ook niet optimaal. Zo werd bijna non-stop op de snelweg gereden. Auto’s met verbrandingsmotoren weten hier het zuinigst te rijden, terwijl EV’s op hoge snelheid juist het meeste verbruiken.
Zo ontzettend veel geld kost één band van een Tesla Cybertruck
Daarnaast bedroeg de buitentemperatuur slechts 7 graden Celsius, terwijl elektrische auto’s (en hun accu’s) beter presteren bij iets warmer weer. Elon Musk heeft dit keer dus wel enkele argumenten om zich achter te verschuilen.