Dit zijn de 7 snelst ladende elektrische auto’s van Nederland
Nu elektrische auto’s een steeds grotere actieradius krijgen, is voor veel potentiële rijders het enige struikelblok nog de laadtijd. Gelukkig zijn er EV’s waarbij het stekkeren vrij rap gaat. Dit zijn de tien snelst ladende elektrische auto’s.
Het bereik en de laadtijd zijn voor veel mensen drempels die hen ervan weerhouden over te stappen op elektrisch. Gelukkig komen de rijdende Duracelkonijnen steeds verder. Kijk bijvoorbeeld naar de Hyundai Ioniq 6 (die ook op dit lijstje staat) met een 77,4 kWh-batterij, een gestroomlijnd middenklassemodel dat op WLTP-basis ruim 600 kilometer ver komt op een volle accu.
AC-laden versus DC-laden
Als je alle energie uit de batterij van je elektrische auto hebt geknepen, is het tijd om hem op te laden. Ideaal is een laadpaal aan huis, die je auto oplaadt terwijl je slaapt. Niet iedereen heeft die luxe. Voor mensen zonder laadpaal zijn er twee opties: AC-laden en DC-laden.
AC-laadpalen zijn de palen die je bij de supermarkt, in de winkelstraat of op een openbare parkeerplaatsje tegenkomt. Deze laden echter vrij traag en laden vaak met maximaal 22 kW. Wil je gauw je weg vervolgen, plug je auto dan aan een DC-laadpaal. Dit zijn de snelladers die je veelal langs de snelweg tegenkomt. Sommige van deze laadpalen kunnen tot wel 350 kW snelladen.
Snelst ladende elektrische auto’s
Stel dat je een auto hebt hebt met een 65 kWh-accu die tot 250 kW kan snelladen, dat in theorie slechts een kwartier nodig zou zijn om de auto vol te laden. In de praktijk zal het echter iets langer duren. Een accu laadt sneller wanneer deze helemaal leeg is, maar zal ook trager laden boven de 80 procent. Dit regelt de auto zelf, om zijn accu te beschermen. Snelladen tot 100 procent wordt namelijk afgeraden.
Daarnaast speelt de temperatuur van zowel de buitenlucht als de batterij een belangrijke rol. Sommige auto’s kunnen hun batterij zelf verwarmen voor het laden en verkoelen tijdens het snelladen. Er zijn overigens ook auto’s die sneller kunnen laden dan 250 kW. Maar hoe snel? Hieronder een lijstje met de zeven snelst ladende elektrische auto’s die je in Nederland kan krijgen.
7. Audi E-tron GT – 270 kWh
De Audi E-tron GT kan tot wel 270 kW snelladen. Daarmee claimen de Duitsers dat de auto in 23 minuten van 10 naar 80 procent kan laden. Niet gek, gezien er een flinke 93 kWh-accu in ligt.
6. Porsche Taycan – 270 kWh
Het is niet verrassend dat de Porsche Taycan op deze plek komt. De Taycan is namelijk samen met de Audi E-tron GT ontwikkeld. Van 5 naar 80 procent zou volgens Porsche iets minder dan 22 minuten duren. Sneller dan de Audi dus.
5. Maserati GranTurismo Folgore – 270 kW
De bloedmooie GranTurismo Folgore is het hagelnieuwe model van het Italiaanse Maserati. De GranTurismo komt ook met een V6, maar de 751 pk sterke Folgore, dat heel toepasselijk bliksemschicht betekent, is volledig elektrisch. In zo’n 18 minuten zou je de accu van 20 naar 80 procent moeten kunnen laden. Niet de snelst ladende EV, maar wel een van de mooiste elektrische auto’s op deze lijst.
4. Hyundai Ioniq 6 – 350 kW
De Ioniq 6 heeft dus niet alleen een grote actieradius, ook kan de elektrische Hyundai pijlsnel laden. Van 10 naar 80 procent zou volgens de fabrikant slechts 18 minuten duren. Met een prijs van rond de 50.000 euro is dit ook nog eens een van de goedkopere elektrische auto’s op de lijst.
3. Hyundai Ioniq 5 – 350 kW
De Ioniq 5 en Ioniq 6 zijn onderhuids nagenoeg identiek. In deze retro-ogende Ioniq 5 vind je dus dezelfde accu en laadspecificaties. Wel is de actieradius iets minder indrukwekkend, doordat de Ioniq 5 wat minder tijd in de windtunnel heeft doorgebracht.
2. Kia EV6 – 350 kW
De vorige twee elektrische auto’s delen niet alleen veel componenten met elkaar, maar ook met de Kia EV6. De Zuid-Koreaan heeft dus net als de twee Hyundais een 77,4 kWh-batterij. Ook met deze Kia sta je bij een 350 kW-snellader slechts 18 minuten stil om ‘m van 10 naar 80 procent te laden.
1. Lucid Air – 300+ kW
Hoewel het Amerikaanse Lucid enkel meldt dat de Air met ‘meer dan 300 kW kan snelladen’, staat deze luxewagen toch boven de andere elektrische auto’s. De auto kan namelijk tot wel 900 volt aan, waar de Hyudnai’s tot 800 volt kunnen verdragen. Het enorme 118 kWh-accupakket is volgens de fabrikant in slechts een kwartier van 10 naar 80 procent te laden.
Daarmee is het een van de snelst ladende elektrische auto’s. Maar dat is niet het enige, de Lucid Air heeft namelijk bijna 1.100 pk. Ondanks dit gigantische vermogen, zegt Lucid dat de Air ruim 830 kilometer ver zou moeten kunnen komen op een volle lading. Minpuntje: hij kost ruim 2 ton. Misschien toch maar bij een Hyundai-dealer aankloppen.