6 afzichtelijke trends binnen de autowereld, inclusief het yoke-stuur
Sinds de eerste massaproductieauto in 1908 van de band rolde, zullen auto’s er alleen maar beter op zijn geworden, toch? Mooi niet. Hier zijn de verschrikkelijkste trends uit de autowereld.
Goed, we chargeren een beetje. Natuurlijk zijn auto’s er de afgelopen honderd jaar in rasse schreden op vooruitgegaan. Innovaties als de gordels, airbags en ABS hebben een hoop levens gered. Toch hoeft niet elk impulsieve idee doorgevoerd te worden op productieauto’s.
De slechtste autotrends
Helaas zijn er, vooral de afgelopen jaren, een hoop van die ideeën bedacht. Ideeën die het rijplezier verpesten of auto’s zelfs onveiliger maken. Dit zijn trends waar autofabrikanten wat ons betreft per direct mee mogen stoppen.
1. Bediening via touchscreen
Dat een dashboard bezaaid met fysieke knoppen niet erg modern oogt, valt te begrijpen. Maar soms werkt het nou eenmaal prettiger. Zo is het bedienen van je audiovolume typisch iets dat je met een lekker draaiknopje wil doen. Geen bloedirritant geswipe over een op hol geslagen iPad die midden op je dashboard zit geschroefd.
Ferrari heeft touchscreenknoppen op het stuur. Je weet wel, die plek waar je constant met je handen zit. Dat werkt gewoon niet. Tesla maakt het helemaal bont. In de nieuwe Tesla Model S Plaid moet je de auto zelfs via het enorme touchscreen-paneel in zijn voor- en achterruit zetten. Een paar keer steken met die auto moet dan ook een regelrechte ramp zijn.
2. Het yoke-stuur
Dat is een mooi bruggetje naar ergernis nummer twee. Diezelfde Tesla Model S Plaid is ook om een andere reden een verschrikking om de driepuntsdraai mee te maken. De elektrische auto wordt namelijk het nu al beruchte yoke-stuur geleverd.
Dit doet een beetje denken aan de racerij. Formule 1-sturen zijn in de loop der jaren van rond naar rechthoekig geëvolueerd. De reden dat het in de koningsklasse van de autosport wél werkt, is omdat je in een Formule 1-auto nooit je stuur hoeft over te pakken.
In de nieuwe Tesla wel. Het overpakken bij een scherpe bocht of tijdens het inparkeren voelt dan ook heel onnatuurlijk. Gelukkig is optioneel ook een ‘ouderwets’ rond stuur te bestellen. Vooral doen als je in de markt bent voor een nieuwe Tesla Model S Plaid, want het fancy yoke-stuur biedt geen enkele toegevoegde waarde.
3. Neppe uitlaten
We zullen Elon Musk even laten bijkomen van onze tirade. Nu gaan we los op fabrikanten die ons proberen te foppen met neppe uitlaten. Deze trend kent meerdere vormen. Zo zijn er automakers die een groot sierstuk rond het eind van de uitlaat plaatsen, maar ook compleet neppe uitlaten. Zoals Audi dat deed op sommige S-modellen.
4. Neppe luchtroosters
Naast de neppe uitlaten plakken veel autofabrikanten ook neppe luchtroosters op hun modellen. Van een afstandje trap je er wellicht in, maar kom je dichterbij, dan zie je dat het puur voor de show is. Een trend waar autoland snel mee mag stoppen.
5. SUV-coupés
BMW kwam in 2008 met een nieuw carrosserietype in de vorm van de X6. Naast bekende carrosseriestijlen zoals de coupé, de sedan en de SUV was daar opeens ook de SUV-coupé. Helaas werd dit een trend.
We zeggen helaas, omdat deze stijl het slechtste van beide werelden combineert. Een coupé is sportief, maar niet ruim en een SUV is ruim, maar niet sportief. De SUV-coupé is met zijn gewicht niet sportief, en met zijn aflopende daklijn ook niet ruim.
6. Grote grilles
We besluiten dit artikel ook met het Beierse automerk. BMW spant namelijk de kroon in de laatste verschrikkelijke autotrend: onnodig grote grilles. Deze schieten hun motorkoelende nut compleet voorbij en zijn er enkel nog om de Chinese markt te pleasen.